Omgevingsonderwijs verhoogt de betrokkenheid van leerlingen en werkt motiverend. Dat blijkt niet alleen uit talloze onderwijsonderzoeken, maar wordt ook expliciet vermeld in het nieuwe kennisrijke curriculum. Onderwijs dat vertrekt vanuit de leefwereld van leerlingen is daarin een fundamenteel didactisch principe. De leerkrachten van basisschool Klim-Op uit Bavegem kregen vandaag de kans om deze onderwijsvorm zelf te ervaren tijdens een boeiende en verrassend smakelijke studiedag in eigen streek.
De dag startte op een idyllische plek: geitenboerderij ‘De Volle Maan’ in Sint-Lievens-Houtem. Bioboer Bart verwelkomde het team met veel enthousiasme en wist de aandacht van zijn publiek onmiddellijk te grijpen. Met kennis van zaken vertelde hij over het belang van een gezonde bodem, het delicate evenwicht van het bodemleven en de manier waarop op zijn boerderij wordt gewerkt met respect voor dier, mens en natuur. “De appel valt niet ver van de boom,” grapte Bart, toen hij verwees naar zijn onderwijservaring en hoe hij die nu inzet om zijn passie voor de natuur over te brengen. De huisgemaakte Pastel de nata op basis van geitenmelk vormde de culinaire kers op de taart van dit eerste bezoek.
Vervolgens sprongen de leerkrachten op de fiets richting het centrum van Houtem. In de Wereldwinkel maakte Lies hen wegwijs in het verhaal van eerlijke handel. Aan de hand van producten uit het Zuiden – van koffie tot koekjes – toonde ze hoe fairtrade werkt aan een menswaardig bestaan voor producenten wereldwijd. De proeverij van enkele koekjes viel bijzonder in de smaak en gaf meteen stof tot nadenken over hoe dit in het klasgebeuren geïntegreerd kan worden.
Daarna ging het richting Lila Ceramics op het Marktplein, een creatief atelier dat tegelijk dienst doet als ontmoetingsplek voor liefhebbers van keramiek en levensgenieters. Lila vertelde openhartig over haar persoonlijke traject, haar passie voor ambachtelijk werken met klei en de manier waarop ze haar droom heeft kunnen realiseren. De warme ontvangst, de esthetische omgeving en de inspirerende verhalen lieten niemand onberoerd.
De dag werd afgesloten in de Livinus Planet, waar Dieter van Heemkunde Houtem de leerkrachten meenam in de wereld van het unieke Houtemse ganzenbord. Het spel, gebaseerd op herkenbare zichten, figuren en gebeurtenissen uit de gemeente, bleek niet alleen ludiek maar ook bijzonder leerrijk. Al snel raakte iedereen in de ban van de pionnen, opdrachten en het competitiegevoel. Met een drankje en een hapje werd nog even nagekaart in de gezellige lounge van de Livinus Planet.
De studiedag toonde glashelder aan wat omgevingsonderwijs kan betekenen voor de motivatie en betrokkenheid van leerlingen én leerkrachten. Door in te zetten op lokale beleving, duurzaam leren en actieve ervaringsmomenten, ontstaat er niet alleen meer inzicht, maar ook verbondenheid met de omgeving. Voor de juffen en meesters van Klim-Op Bavegem was het alvast een leerrijke en onvergetelijke dag.