In Aalst trekt een lokale actiegroep opnieuw naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de vergunning aan te vechten die bepaalt dat de Siesegemkouter omgetoverd mag worden tot een groot zorgbedrijventerrein. Eerder liet ook buurgemeente Erpe-Mere al weten in beroep te gaan tegen de vergunning. Er wordt gevreesd dat het zorgbedrijventerrein een negatieve impact zal hebben op het verkeer.
De plannen om de Siesegemkouter te herontwikkelen slepen al jaren aan. De vergunning werd in 2021 al eens vernietigd. In oktober dit jaar kwam er alsnog een nieuwe vergunning van minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V). “Siesegem sluit perfect aan bij onze ambitie om Aalst te profileren als dรฉ zorgstad van Vlaanderen”, klonk het toen bij burgemeester Christophe D’Haese (N-VA).
Of het nieuwe terrein op termijn plaats zal bieden aan innovatiecentra van onder meer de UGent, de VUB en enkele hogescholen, zal afhangen van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Die heeft intussen al van 2 partijen een verzoek ontvangen om de vergunning te vernietigen: van buurgemeente Erpe-Mere en van de lokale actiegroep Red de Erpe- en Siesegemkouter.

Impact op mobiliteit.
Het is niet de eerste keer dat de actiegroep in beroep gaat tegen de plannen. “Deze inplanting betekent het verlies van een open, groene long en de komst van een verkeersinfarct terwijl de beloften over groen en zorg niet worden waargemaakt”, klinkt het stellig in een persbericht.
“Het groeiende verkeersprobleem in de omgeving wordt volledig genegeerd. Zo zal het huidige sluipverkeer blijven groeien, met nog meer overlast voor omwonenden. Straten zoals Maleveld en Zeeldraaierstraat, die nu het gehucht Maal verbinden met de Gentsesteenweg, zijn te smal en al overbelast.”
De Raad voor Vergunningsbetwisten oordeelt in de loop van volgend jaar over het beroep van het actiecomitรฉ. Aalst mag intussen wel al beginnen met de voorbereidende werken, maar het is nog niet duidelijk of de stad dat zal doen.
“Wat het beroep van Erpe-Mere betreft: het is met spijt dat we dit hebben vastgesteld”, reageert bevoegd schepen Katrien Beulens (N-VA). “Economische groei is er ook in Erpe-Mere, met een verkeersimpact voor Aalst. Als goeie buren vangen we die liever samen op in onderling overleg dan het te laten beslechten voor een rechtbank. Met de buurt is er al constructief overleg geweest, we maakten ook al concrete afspraken voor een verder overleg.”