Zes maanden na de afschaffing van de rechtstreekse treinverbindingen tussen Erembodegem en Gent/Brussel blijft de onvrede groot. Pendelaars verliezen dagelijks kostbare tijd door verplichte overstappen in Aalst of Denderleeuw, en een concrete oplossing lijkt nog veraf. Vooruit Aalst blijft het dossier met aandrang opvolgen en kaart de problematiek opnieuw aan op zowel gemeentelijk als Vlaams niveau. โDe tijd van loze beloften is voorbij. Onze pendelaars verdienen duidelijkheid รฉn hun trein terug,โ klinkt het bij Anja Vanrobaeys en gemeenteraadslid Gert Cardon.
Parlementaire vraag zonder tastbaar resultaat.
Sinds 15 december 2024 rijden er geen rechtstreekse treinen meer vanuit Erembodegem naar Gent of Brussel-Centraal. Voor talloze pendelaars โ scholieren, werknemers en studenten โ betekende dit een forse terugval in mobiliteitscomfort. Kamerlid Anja Vanrobaeys stelde hierover opnieuw een parlementaire vraag aan federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Uit het antwoord blijkt dat de NMBS bereid is het dossier opnieuw te onderzoeken, maar voorlopig is er nog geen enkele toezegging.
โDe realiteit is dat onze pendelaars al een half jaar elke dag tijd verliezen,โ reageert Vanrobaeys scherp. โDe extra S-treinen richting de Europese wijk via Schuman zijn misschien nuttig voor een beperkte groep, maar ze mogen het grotere plaatje niet verdoezelen. Wie naar Gent of Brussel-Centraal moet, schiet daar niets mee op. Wat Erembodegem nodig heeft, is hun rechtstreekse verbinding terug.โ
Onbegrip en wisselende verklaringen.
Wat Vooruit Aalst bijzonder stoort, is het gebrek aan transparantie van de NMBS en de overheid. โDe verklaringen over het verdwijnen van de verbinding veranderen constant,โ zegt Vanrobaeys. โHet ene moment gaat het over capaciteitsproblemen, het andere over technische reorganisaties. Maar de essentie blijft: de reiziger is de dupe.โ
Ook gemeenteraadslid Gert Cardon uit Erembodegem sluit zich daarbij aan. โErembodegem telt bijna 13.000 inwoners en meer dan 1.100 dagelijkse opstappers. Dit station is geen randhalte, maar een essentiรซle schakel op het spoornet. Tijdens de gemeenteraad vorige dinsdag zei de schepen dat de overstaptijd in Aalst richting Gent verkort zou worden. Maar dat is geen oplossing. Mensen willen geen extra overstap โ ze willen gewoon hun rechtstreekse trein terug.โ
Actie op meerdere fronten.
Vooruit Aalst laat het er niet bij en blijft druk uitoefenen via alle mogelijke kanalen. Zowel in het parlement als in de gemeenteraad wordt het dossier consequent op tafel gelegd. โWe blijven hameren op het belang van een toegankelijke en gebruiksvriendelijke treinverbinding. De huidige situatie is nefast voor wie duurzaam wil pendelen. We kunnen niet aanmoedigen om de wagen te laten staan als we tegelijk het openbaar vervoer minder efficiรซnt maken,โ aldus Vanrobaeys.
Volgens Vooruit is het essentieel dat er snel duidelijkheid komt. โHet is tijd dat de NMBS รฉn de bevoegde minister werk maken van concrete oplossingen in plaats van vrijblijvende beloften. We willen geen excuses meer โ we willen een eerlijke, directe verbinding terug voor Erembodegem. En we zullen niet stoppen met aandringen tot dat gebeurt,โ besluiten Anja Vanrobaeys en Gert Cardon strijdvaardig.
Met de zomeruittocht in aantocht en het nieuwe schooljaar in het vizier, hoopt Vooruit Aalst op een doorbraak. De pendelaar wacht โ al zes maanden lang.