Tim Van Laethem (43), zoon van de vorig jaar overleden Ninoofse stadsbelleman Hans Van Laethem (65), zal zoals verwacht de begeleiding van de wortelverbranding in Ninove verderzetten. Daarmee blijft een van de meest symbolische tradities van Carnaval Ninove ook na het overlijden van Hans Van Laethem behouden.
Tim is zelf belleman in buurgemeente Haaltert en nam in december al tijdelijk de rol van zijn vader over tijdens de opening van de kerstmarkt in Pollare. Toen gaf hij meteen aan dat het niet zijn bedoeling was om naast belleman van Haaltert ook officieel belleman van Ninove te worden. “Bij de stad Ninove weten ze dat ik dat er niet zomaar kan bijnemen,” klonk het toen duidelijk. De wortelverbranding wilde hij wél op zich nemen, uit respect voor de traditie en ter nagedachtenis van zijn vader.
De wortelverbranding, die traditioneel het slotmoment vormt van Carnaval Ninove, heeft een lange geschiedenis. Het idee ontstond zo’n dertig jaar geleden bij Peter Van Laethem, de broer van Hans. Wat begon als een ludiek carnavalsidee, groeide doorheen de jaren uit tot een vaste waarde op de carnavalskalender. Tim was de voorbije jaren steevast aanwezig bij de wortelverbranding en leidde het ritueel enkele jaren geleden al eens in goede banen, toen zijn vader door een voetbreuk tijdelijk out was.
Naast de wortelverbranding zal Tim dit jaar ook instaan voor de begeleiding van de worteldoop. Die vindt plaats op vrijdag 23 januari in buurthuis Berdam. Op sociale media stond Tim stil bij de betekenis van die rol. “Al een paar jaar nam je me mee naar jouw wortelverbranding zodat de carnavalisten zouden weten dat er opvolging was als je er zou mee stoppen,” schrijft hij. “Het idee van je broer groeide uit tot een ware traditie. Volgende week vrijdag zal ik het wel alleen moeten doen. Dan wordt de wortel van dit jaar gedoopt. Ik zal samen met de wortelwacht ons uiterste best doen om jouw traditionele evenement te laten verder bestaan.”
Ook organisatorisch is er dit jaar een belangrijke wijziging. Organisator Hubert Simoens laat weten dat de wortelverbranding voor het eerst zal plaatsvinden op het Dr. Hemerijckxplein. “Dat gebeurt op voorstel van de politie, om veiligheidsredenen, en in overleg met de politie, de stad, de dienst integrale veiligheid en de veiligheidscel,” verduidelijkt Simoens. “Op die locatie zal de opstelling van de pompierwagens ook makkelijker zijn.” Tot vorig jaar vond de wortelverbranding plaats op de Denderkaai, ter hoogte van café Den Belleman, dat intussen werd afgebroken.
Met de inzet van Tim Van Laethem blijft niet alleen een carnavaleske traditie overeind, maar krijgt ze ook een sterke emotionele lading. De wortelverbranding wordt dit jaar meer dan ooit een eerbetoon aan Hans Van Laethem, die jarenlang het gezicht was van dit ritueel en van het Ninoofse carnaval.