
Tijdens de jongste gemeenteraad in Herzele trok raadslid Joris Bernagie (CD&V) stevig aan de alarmbel over de staat van verschillende gemeentewegen. Volgens hem is het hoog tijd dat het gemeentebestuur werk maakt van een transparant en doordacht onderhoudsbeleid. โDe situatie van bepaalde wegen is ronduit ondermaats,โ aldus Bernagie.
Wegen in erbarmelijke staat.
De Beverstraat, Ransbeekstraat, Zavelstraat, Krommestraat en Stationsstraat: het zijn volgens Bernagie slechts enkele van de straten in Herzele die in slechte staat verkeren. โDeze lijst is verre van volledig,โ benadrukt hij. โIk stel mij de vraag of er รผberhaupt een concrete langetermijnvisie bestaat voor de heraanleg en het onderhoud van deze wegen. Zonder een degelijk plan riskeren we achter de feiten aan te blijven lopen.โย Bernagie pleitte voor meer transparantie in de manier waarop beslissingen genomen worden rond welke wegen eerst worden aangepakt. โDe inwoners van Herzele hebben recht op degelijke infrastructuur. Slecht onderhouden straten zijn niet alleen hinderlijk, maar kunnen ook gevaarlijk zijn voor fietsers en automobilisten.โ
Objectieve evaluatie via PASER-methode.
Schepen van Openbare Werken Sabrina De Lange (CD&V) erkende het probleem, maar wees erop dat de gemeente wรฉl een duidelijke en objectieve methode hanteert om de toestand van het Herzeelse wegennet in kaart te brengen. โWe maken gebruik van de zogenaamde PASER-methode,โ legde ze uit. โHierbij worden alle straten opgedeeld in wegvakken die geรซvalueerd worden op zichtbare schade zoals scheuren, voegen en algemene slijtage.โ
Elke straat krijgt op basis van deze analyse een score, wat volgens De Lange het fundament vormt voor een prioriteitenlijst. โMaar het gaat niet alleen om de technische staat,โ voegde ze daaraan toe. โWe houden ook rekening met het gebruik en de intensiteit van het verkeer. Straten die veel gebruikt worden, komen logischerwijs sneller aan bod.โ

Concrete plannen op korte en lange termijn.
De Lange maakte ook van de gelegenheid gebruik om enkele concrete projecten aan te kondigen. โDe Trotstraat en Beverstraat staan nog dit jaar ingepland voor herstelling. Ook de Ransbeekstraat en Krommestraat zitten in onze planning. De Stationsstraat en Hoogstraat worden opgenomen in het meerjarenplan.โ
De schepen benadrukte dat het beleid dynamisch is en regelmatig wordt bijgestuurd. โBinnen twee jaar onderwerpen we alle wegen opnieuw aan een PASER-evaluatie. Zo kunnen we indien nodig bijsturen en blijven we gericht investeren in een duurzaam en veilig wegennet.โ
Oproep tot meer betrokkenheid.
Joris Bernagie toonde zich gematigd tevreden met het antwoord, maar blijft waakzaam. โHet is goed dat er methodes bestaan om de toestand van onze wegen objectief te beoordelen. Toch hoop ik dat er in de toekomst meer inspraak komt vanuit de gemeenteraad รฉn de burger. Zij zijn tenslotte degenen die dagelijks gebruik maken van deze infrastructuur.โ
Met de oplijsting van prioritaire projecten lijkt Herzele een begin te maken aan een gestructureerde aanpak. Toch blijft het duidelijk dat het vertrouwen in de uitvoering en communicatie rond het wegbeheer voor verbetering vatbaar is.