Gisterenavond werd in de raadszaal onder heel wat aanwezigen de nieuwe gemeenteraad van Lede geïnstalleerd. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober, werd de partij van burgemeester Geertrui Van De Velde (CD&V) de grootste partij en behaalde 12 zetels. N-VA behaalde 4 zetels, Vlaams Belang 3 zetels, De Coöperatie ook 3 zetels, terwijl Open Lede 2 zetels behaalde en Groen 1 zetel. Met ruim 2544 voorkeurstemmen mag Geertrui Van De Velde (CD&V) opnieuw de sjerp van burgemeester dragen. Van De Velde werd in januari van 2022 de eerste vrouwelijke burgemeester, nadat haar partijgenoot Roland Uyttendaele na 9 jaar burgemeesterschap wegens gezondheidsredenen de fakkel moest doorgeven.
De CD&V en De Coöperatie sloten een akkoord om samen de gemeente te besturen gedurende de komende legislatuur van 2025 tot 2030. Zij waren ook al bestuurspartners tijdens de vorige bestuursperiode. Beide partijen kregen opnieuw het vertrouwen van de kiezer. Logischerwijze willen wij dus voortbouwen op het bestaande beleidsplan en de prioriteiten van de huidige beleids- en beheerscyclus, zonder dat we blind zijn voor nieuwe kansen, nieuwe uitdagingen en noodzakelijke bijsturingen. Verder in dit artikel noemen we een aantal van hun krijtlijnen voor de komende bestuursperiode. Het is gericht op een gemeente waar het prettig is om te wonen, te werken, te ondernemen en te ontspannen en om het leven aangenamer, veiliger en milieuvriendelijker te maken.Deze krijtlijnen worden verder uitgewerkt samen met het personeel – tot een volgende beleids- en beheerscyclus voor de periode 2026 – 2031. De 2 kernbegrippen in het bestuursakkoord zijn zorgzaam en respectvol. Met zorg en respect willen ze bouwen aan een sterke, inclusieve en welvarende gemeente waarin alle Ledenaars een plaats vinden, zich thuis voelen, hun leven zelfstandig kunnen inrichten, zich gerespecteerd weten en aan de samenleving kunnen deelnemen.
Het was voorzitter Isabelle Derder (CD&V) die de installatievergadering opende en na de eedaflegging van alle gemeenteraadsleden de fakkel doorgaf aan haar opvolgster Griet De Smet (CD&V). Tijdens deze raad werden de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst aangesteld. De verdeling hiervan is als volgt: CD&V: 4 leden met Dirk Van Leuven, Bart Govaert, Martin Venneman en Evelien Pieters, De Coöperatie: 1 lid met Jan Huib Nas, N-VA: 1 lid met Lutgarde De Smet, Vlaams Belang: 1 lid met Joni D’Hauwe en Open Lede: 1 lid met Magda De Rick. Voorzitter van deze raad is schepen Elke Meganck (CD&V).
De politieraad van de politiezone Erpe-Mere/Lede is samengesteld door 17 verkozen leden. Hieruit zullen er acht leden vanuit de gemeenteraad van Lede zetelen. Hiervoor zullen zetelen: Filip Bauters (Vlaams Belang), Paul De Jaeger (CD&V), Griet De Smet (CD&V), Rutger Goeman (CD&V), Guy Meuleman (CD&V), Peter Venneman (De Coöperatie), Stijn Wille (Open Lede) en Kris Wyndaele (N-VA).
Het college van burgemeester en schepenen is samengesteld met:
- Geertrui Van De Velde (burgemeester – CD&V) – bevoegdheden: veiligheid, politie, brandweer, patrimonium, sociale huisvesting, erediensten en public relations.
- Elsy De Geyter (eerste schepen – CD&V) – bevoegdheden: ruimtelijk beleid, stedenbouw, wonen en woonbeleid, ICT, communicatie, evenementen, feestelijkheden en sport.
- Isabelle Derder (tweede schepen – CD&V) – bevoegdheden: openbare werken, verkeer, mobiliteit en projecten, nutsvoorzieningen, onderhoud van patrimonium en begraafplaatsen.
- Danny Moens (derde schepen – CD&V) – gedeeld mandaat met Peter Venneman (De Coöperatie) elk voor drie jaar – bevoegdheden: personeel, vergunningen en milieu, landbouw, klimaat en duurzaamheid, markten, kermissen, samenwerkingsverbanden, jeugd en kinderopvang.
- Franky Van Gyseghem (vierde schepen – De Coöperatie) – bevoegdheden: financiën, cultuur, bibliotheek, kunstacademie, onderwijs, toerisme, ontwikkelingssamenwerking, lokale economie, tewerkstelling, wijkwerken, middenstand en dierenwelzijn.
- Elke Meganck (vijfde schepen – CD&V) – bevoegdheden: burger en Welzijn, Sociale Zaken, Woonzorgcentrum, Senioren, Gezondheidszorg, Huis van het Kind, Gezin, Personen met een Handicap en Emancipatie.
- Griet De Smet (Voorzitter gemeenteraad – CD&V).
Gemeenteraadsleden zijn: Voor CD&V: Rutger Goeman, Paul De Jaeger, Guy Meuleman, Rob Matthys, Erik Vandormael en Pieter-Jan Albert Matthijs. Voor N-VA: Kris Wyndaele, Saartje heymans, Jan Brantegem, Stijn Droessaert. Voor Vlaams-Belang: Marc Boterberg, Filip Bauters en Sofie Van Hauwermeiren. Voor De Coöperatie: Peter Venneman en Dirk Rasschaert. Voor Open Lede: Stijn Wille en Isabelle Van der Veken en voor Groen: Jo Maebe.

Burgemeester Geertrui Van De Velde stelde het bestuursakkoord 2025 – 2030 voor:
Iedereen mee.
In de vorige legislatuur namen we al verschillende initiatieven om armoede te bestrijden. We zijn ervan overtuigd dat we de armoedebestrijding nog kunnen versterken. Noodzakelijk hierbij is proactief inspelen op veranderende maatschappelijke noden en de sociale dienstverlening hierop aanpassen. Wij willen op de sociale dienst een medewerker die de straat opgaat, om enerzijds mensen die hulp nodig hebben en nu onder de radar blijven op te pikken en anderzijds om preventief in te zetten op eventuele overlast. Wij gaan verder de strijd aan tegen (kinder)armoede met de focus op onderwijs, huisvesting en werk. Inzetten op activering en verwijzen naar werk voor wie dit haalbaar is, zijn hierbij essentieel om uit de vicieuze cirkel te geraken. Iedereen telt mee voor ons. Dit betekent ook aandacht voor vereenzaming en voor de digitale kloof. De uitbouw van een vrijwilligersplatform is van belang voor het afstemmen van vraag en aanbod, alsook voor de verdere uitbouw van een zorgende lokale samenleving.
Zorg voor ouderen.
In de vorige legislatuur zijn we gestart met het dossier van de bouw van het ‘Lokaal dienstencentrum’ en de ‘sociale seniorenflats’ waarmee we vanuit het lokaal bestuur een integrale zorgsite willen uitbouwen. Enerzijds willen we de integratie van het WZC in de buurt verstevigen door de samenwerking met het lokaal dienstencentrum, anderzijds wensen we de bestaande infrastructuur van het WZC te benutten ter ondersteuning van het lokaal dienstencentrum en de sociale seniorenflats. Door deze integrale benadering trachten we aan de zorgvragers op ons grondgebied een zo volledig mogelijk aanbod te bieden in het centrum van onze gemeente. De nadruk lijkt volledig te liggen op het bouwtechnische gegeven, het gebouw op zich en de inplanting ervan.
De kern van dit project ligt voor ons in het samenbrengen van verschillende zorg- en woonvormen, zoals het woonzorgcentrum (WZC), een lokaal dienstencentrum en sociale seniorenflats. Onze visie is gestoeld op het principe van warme en zorgzame buurten waarbij erfgoed zal heropleveren als een betekenisvolle ontmoetingsplek. Hoewel de provinciale weigering ons uitdaagt om bepaalde aspecten van het project te herzien, blijven we overtuigd van het potentieel van deze integrale zorgsite. We zien het als een voorbeeldproject waarin wonen, zorg en erfgoed hand in hand kunnen gaan. ” We willen inzetten op een seniorenconsulent die het centraal aanspreekpunt is voor alle senioren. Senioren kunnen bij de consulent terecht voor informatie over alle mogelijke hulp- en dienstverlening. De seniorenconsulent neemt een beleidsvoorbereidende rol op.
Toegankelijk vrijetijdsaanbod.
We blijven het vrijetijdsleven en initiatieven rond sport, cultuur en jeugd ondersteunen. We hebben een ruim vrijetijdsaanbod en willen dit in de volgende legislatuur bestendigen met de nodige aandacht voor de recreanten. Met het project Villa Felix willen we een antwoord bieden op verschillende noden in onze gemeente. Onze kunstacademie en de buitenschoolse kinderopvang (site Steenstraat) hebben een verouderde infrastructuur en barsten uit hun voegen. Met Villa Felix bieden we ook een antwoord op de nood van een locatie voor het ‘Huis van het Kind’. Het consultatiebureau ‘Kind en Gezin’ krijgt ook een plaats in Villa Felix. Zo kan er intens samengewerkt worden tussen het Huis van het Kind en het consultatiebureau en dit zal tevens bijdragen aan een laagdrempelige werking van het Huis van het Kind.
Kwaliteitsvol wonen.
Het ruimtelijk beleidsplan, onze gewenste beleidsmatige ontwikkelingen en onze bouwverordening werken we verder uit en we toetsen ons beleidskader af aan de leefbaarheid en de draagkracht van onze gemeente. Duurzaam en betaalbaar wonen zijn hierbij onze speerpunten. We engageren ons om verder te werken aan de concrete initiatieven die de vorige legislatuur zijn genomen voor het behalen van het bindend sociaal objectief (BSO). Wegen, mobiliteit en verkeer. De opmaak van een mobiliteitsstudie is nodig voor een heldere en doordachte visie over mobiliteit. Een studie die Lede klaarmaakt voor de mobiliteit van de toekomst met de nodige aandacht voor verkeersveiligheid. Het STOP-principe is steeds de basis bij de voortzetting van het hernieuwen van de wegeninfrastructuur. Het vernieuwen van die wegeninfrastructuur gebeurt bovendien steeds in samenhang met de verdere realisatie van het gescheiden rioleringsstelsel.
Milieu en duurzame energie.
We hechten belang aan klimaat, groen en duurzaamheid en streven daarbij de doelstellingen van het LEKP na. We voeren de acties van het klimaatplan verder uit op een realistische en efficiënte manier en binnen de beschikbare budgetten. We gaan voor een aangename leefomgeving met alle respect voor onze natuur. Daarom blijft het onderhoud van onze wandelwegen prioriteit. Afval achterlaten vinden wij maatschappelijk onaanvaardbaar en we blijven verder inzetten op het bestrijden van zwerfvuil en sluikstort. We willen ons engageren voor een landbouwraad om onze landbouwers een volwaardige stem te geven en om een forum te creëren om met ons in overleg te gaan. We hechten tevens groot belang aan het promoten van de korte keten.
Lokale en sociale economie.
We zetten in op informatieve ondersteuning van de Leedse ondernemers om een zaak op te starten of verder uit te bouwen. We wensen de uitbreiding van de KMO-zone te realiseren. We geven de lokale handelaars de mogelijkheid om deel te nemen aan de wekelijkse markt en betrekken hen bij de organisatie van gemeentelijke activiteiten. Alle initiatieven ten behoeve van onze lokale ondernemers zullen wij tevens maximaal proberen te ondersteunen.
Veiligheid.
De veiligheid van de inwoners staat voorop. We stimuleren nieuwe BIN-netwerken. Onze politie staat in voor de veiligheid van de Ledenaars maar betrokkenheid van de bevolking is daarbij een essentieel element. Binnen de wettelijke grenzen kunnen burgers een belangrijke preventieve rol spelen. Outreachend werken is tevens nodig om de overlast aan te pakken. Actief op zoek gaan naar zorgmijders of zorgmissers is belangrijk in ons veiligheidsbeleid. Op die manier kan men zorgen dat de overlast beperkt blijft. Camera’s zijn niet ‘de’ oplossing om alle vormen van criminaliteit of overlast aan te pakken, maar kunnen wel een nuttig instrument zijn als afschrikking of om te komen tot een efficiëntere inzet van de politie. Waar nodig zullen we dan ook inzetten op camerabewaking. De ligging van de nieuwe brandweerkazerne op de site van het politiehuis is zeer belangrijk wat betreft bereikbaarheid en beschikbaarheid van de vrijwilligers, wat de dienstverlening naar de burger ten goede komt. We streven ernaar om op deze site een nieuwe kazerne te bouwen en dit alles met duidelijke budgettaire afspraken binnen de Hulpverleningszone Zuid-Oost.
Welzijn.
Het vrijwilligerswerk willen we stimuleren via het werken met een vrijwilligersplatform. Sensibilisering en de weg wijzen van de jeugd en ouderen naar professionele zorgverleners is tevens een belangrijk aandachtspunt. Tevens willen we verder inzetten op het project ‘zorgzame buurten’ om zo de sociale vereenzaming bij ouderen tegen te gaan.
Personeel.
Onze medewerkers zijn de drijvende kracht in onze organisatie. Hun kennis, vaardigheden, motivatie en welzijn zijn essentieel voor de werking van onze organisatie. We willen ons blijven inzetten voor het personeel en werken aan een HR beleid dat aansluit bij de geuite noden in onze organisatiebeheersing en de welzijnsquête.
Financieel beleid.
De financiële uitdagingen voor de komende legislatuur zijn groot, zowel op exploitatiegebied als op het gebied van de noodzakelijke investeringen. Niettegenstaande onze ambities en uitdagingen streven wij ernaar om tijdens de komende legislatuur de aanvullende personenbelasting geleidelijk te laten evolueren richting het Vlaamse gemiddelde van een vergelijkbare cluster van gemeenten. Dit mag echter geen effect hebben op de zorgzaamheid voor de Ledenaars die het echt moeilijk hebben. Ten einde de openbaarheid van de financiële toestand van de gemeente te bevorderen en de betrokkenheid van de raadsleden te verhogen, installeren we een gemeenteraadscommissie financiën.
Conclusie.
Tijdens de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 werken we de bovenstaande punten verder uit, rekening houdend met de financiële mogelijkheden van ons lokaal bestuur. We behandelen ook andere zaken die hierboven nog niet zijn vermeld en dit op basis van de omgevingsanalyse en het administratief memorandum.
