De Mechelse Poort, het kruispunt waar de Noordlaan (N406), Leopoldlaan (N47), Mechelsesteenweg (N17) en de Martelarenlaan (N47) samenkomen, is een druk verkeersknooppunt in Dendermonde. Met het station, scholen en het stadscentrum in de buurt dwarsen dagelijks veel voetgangers en fietsers het kruispunt. Dat zorgt regelmatig voor onveilige situaties, vooral tijdens de spitsuren. Daarom werd besloten om het kruispunt volledig te herinrichten, met de focus op vlot en veilig verkeer voor alle weggebruikers en aandacht voor de omgeving. Er komen drie tunnels voor voetgangers en fietsers. Op het kruispunt wordt er gezorgd voor een vlottere verkeersdoorstroming. En ter hoogte van parking Bruynkaai worden er bufferbekken aangelegd om regenwater bij hevige regenval op te vangen.
Werken gestart in het voorjaar van 2024.
De plannen voor de heraanleg van dit kruispunt liggen al enkele jaren op tafel. Door heel wat procedurestappen heeft het project vertraging opgelopen. Maar in mei 2024 ging eindelijk de schop in de grond voor de voorbereidende werken. De hoofdwerken aan het kruispunt zijn eind augustus 2024 gestart en duren minstens twee jaar. Zo gaan ze gefaseerd te werk, om de hinder voor buurtbewoners, handelaars en doorgaand verkeer zo veel mogelijk te beperken.
Veiliger fietsen dankzij 3 nieuwe tunnels voor voetgangers en fietsers.
Tijdens de werken op de Mechelse Poort wordt de focus gelegd op veiligheid voor fietsers en voetgangers, een betere verkeersdoorstroming en aandacht voor de omgeving. Er komen drie tunnels onder het kruispunt: de Martelarenlaan (N47), de Noordlaan (N406) en de Leopoldlaan (N47). Fietsers en voetgangers zullen zo niet meer in conflict komen met het andere verkeer. Ook moeten ze niet langer rekening houden met wachttijden aan verkeerslichten. Er komt ook een groot fietsplein (22 op 25 meter) waar de verschillende fietstunnels op uitkomen. Omdat er bezorgdheden waren over de veiligheid, zijn de afmetingen van de fiets- en wandelpaden aangepast. De tunnels en fietsbrug worden zo’n 6 meter breed in plaats van 5 meter. De dubbelrichtingsfietspaden werden verbreed van 4 meter in plaats van 3 meter. De enkelrichtingsfietspaden worden 2 meter breed in plaats van 1,75 meter. Zo wordt het comfort verhoogd alsook de veiligheid van fietsers en voetgangers.
Vlotte verkeersdoorstroming.
Voor gemotoriseerd verkeer komen er twee afslagstroken zonder verkeerslichten: van de Noordlaan (N406) naar de Leopoldlaan (N47) en van de Leopoldlaan (N47) naar de Mechelsesteenweg (N17). De verkeerslichten op het kruispunt worden bovendien beter afgesteld op het vele links afslaand verkeer van de Martelarenlaan (N47) naar de Mechelsesteenweg (N17). Daarnaast wordt de capaciteit verhoogd van die links afslagstrook. Om de omgeving klaar te maken voor dit project, werd de Scheldebrug al eerder gerenoveerd. Ook de parkeerstroken op de Mechelsesteenweg (N17) kregen een grondige opfrisbeurt.

Aandacht voor de omgeving en fases.
Naast een veilige en vlotte verkeersafwikkeling houdt Wegen en Verkeer rekening met de leefbaarheid en kwaliteit van de open ruimte. Met terrassen en aanplantingen zorgen ze voor een groene en aangename omgeving. Zo wordt de Mechelse Poort niet enkel een doorgangsroute, maar ook een plek waar u kan genieten van de zon. Ter hoogte van parking De Bruynkaai worden bufferbekken aangelegd om regenwater op te vangen bij hevige buien. Het water dringt via het bufferbekken geleidelijk aan in de ondergrond. Over het bufferbekken komt een fietsbrug. De herinrichting legt een stukje Dendermondse geschiedenis bloot: de ‘beer met monnik’ zal opnieuw zichtbaar worden. De ‘beer’ is een gemetselde dam met sluis die vroeger de Dender verbond met de vestinggordel rondom de stad. Op de beer stond de ‘monnik’: een toren die het oversteken van de gracht door vijandelijke troepen praktisch onmogelijk maakt. Vandaag ziet u enkel nog het puntje van de monnik vanop de De Bruynkaai. Om de hinder voor buurtbewoners, handelaars en doorgaand verkeer zo veel mogelijk te beperken, werken we in verschillende fasen. Dat betekent dat de werfzone per fase opschuift. De voorbereidende werken startten op 6 mei. Zo bouwden ze een fietshelling van de Scheldebrug naar het jaagpad (de Killeweg). Die tijdelijke fietshelling is een cruciaal onderdeel van de fietsomleiding tijdens de volgende fasen en brachten ze twee middeneilanden op en maakte de werfzone bouwrijp.

Fase 1 startte eind augustus 2024 en loopt tot maart 2025: Westkant Scheldebrug (Martelarenlaan): aanleg rijweg, fietstunnel, fietspad en riolering en aanleg fietstunnel onder de Noordlaan. Fase 1 zal zo’n 7 maanden duren. Op dit ogenblik zijn ze volop bezig met de bouw van fietstunnels onder de Scheldebrug (Martelarenlaan) en de Noordlaan. Voor de tunnel onder de Scheldebrug is één kant van de weg afgesloten en uitgegraven. De vloer van de tunnel is al gegoten, de volgende stap is het verstevigen van de muren met staal. De tunnel onder de Noordlaan wordt op een andere manier gebouwd. Deze tunnel wordt eerst naast de weg gemaakt en daarna in één stuk onder de Noordlaan geschoven. Dankzij deze techniek blijft de Noordlaan zoveel mogelijk open voor verkeer tijdens de werkzaamheden.
Fase 2: Oostkant Scheldebrug (Martelarenlaan) en Leopoldlaan: aanleg rijweg, fietstunnels, fietspad en riolering.
Fase 3: Westkant Leopoldlaan: aanleg rijweg, fietstunnel, fietspad en riolering en de aanleg van bufferbekken en fietsbrug.
Fase 4: Noordkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg rijweg en riolering.
Fase 5: Zuidkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg rijweg, riolering en fietspad.
Fase 6: verwachte einddatum: zomer 2026: Noordkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg fietspaden.