Jouw Reclame Hier? (A1)

Grootse riolerings- en wegeniswerken in Burst en Aaigem: gemeente Erpe-Mere licht ambitieuze plannen toe tijdens druk bijgewoonde infoavond.

Schepen van Openbare werken Marleen Lambrecht CD&V) opende de infovergadering.
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
X

In de parochiezaal van Burst vond vorige week een bijzonder druk bijgewoonde infoavond plaats in verband met de geplande riolerings- en wegeniswerken in de Stationsstraat, Dorent, Krielhoek, Philipswegel en Baardegemstraat. De zaal barstte letterlijk uit haar voegen door het grote aantal aanwezigen. De plannen die de gemeente Erpe-Mere samen met tal van partners uittekende, zijn dan ook bijzonder omvangrijk en zullen de leefomgeving van vele inwoners ingrijpend veranderen.

keuze 13Aanpak van structurele knelpunten: van verouderde infrastructuur tot waterbeheer.

De aanleiding voor het project is het wegwerken van een hele reeksย structurele tekortkomingenย in de betrokken straten. Zo zijn er momenteel brede, maar inefficiรซnt ingerichte rijwegen, versleten wegverharding, onveilige of ontbrekende voet- en fietspaden, en een gebrek aan aangepaste infrastructuur voor openbaar vervoer. Ook de huidige rioleringsinfrastructuur schiet ernstig tekort: het systeem is verouderd, gemengd (vuil- en regenwater in รฉรฉn leiding), en leidt tot verdunning van afvalwater, wat de efficiรซntie van de zuivering negatief beรฏnvloedt.

Daarbovenop kampt de regio metย wateroverlastproblemen en verdunningsproblematiek, onder meer door de klimaatverandering en de toegenomen verharding van het landschap.

Doelstellingen: toekomstgerichte, duurzame en veilige publieke ruimte.

Het project heeft tot doel deze knelpunten niet afzonderlijk, maar inย samenhangย aan te pakken. De gemeente werkt hiervoor nauw samen met verschillende overheidsdiensten en instanties: de Provincie Oost-Vlaanderen, de dienst Integraal Waterbeleid, de dienst Mobiliteit, Aquafin, Infrabel, De Lijn, de nutsmaatschappijen en andere partners.

Belangrijkste doelstellingen:

  • Realisatie van eenย gescheiden rioleringsstelselย (DWA & RWA).
  • Optimalisatie van afvalwaterzuiveringย door afkoppeling van regenwater.
  • Verhoogde verkeersveiligheidย enย comfortย voor alle weggebruikers.
  • Betere fiets- en voetgangersinfrastructuur.
  • Bevordering van duurzame mobiliteit.
  • Inperking van sluipverkeer.
  • Verzachting van de openbare ruimte.
  • Natuurlijk waterbeheerย met aanleg van bufferbekkens.

 

keuze 10Gescheiden rioleringsstelsel: focus op efficiรซnt waterbeheer.

De bestaande riolering wordt โ€“ met uitzondering van de Philipswegel โ€“ volledig opgebroken. In de plaats komt eenย gescheiden systeem:

  • DWA-rioleringย (droogweerafvoer/vuilwater): deze wordt aangesloten op de bestaande Aquafin-collectoren, onder andere ter hoogte van de Philipswegel en Dikkelindestraat.
  • RWA-rioleringย (regenwater): deze wordt vertraagd afgevoerd naar omliggende geklasseerde waterlopen zoals deย Molenbeekย en de beek afwaarts van Langemunt.

Er wordenย huisaansluitingen voorzien voor zowel DWA als RWA, waardoor ook op perceelniveau de scheiding van afval- en regenwater verzekerd wordt.

Bufferbekkens als antwoord op piekbelasting en klimaatuitdaging.

Twee groteย bufferbekkensย worden aangelegd op private percelen:

  • Dorent โ€“ Molenveld (tussen basisschool en Molenbeek): capaciteit van 2.550 mยณ, met vertraagde lozing via knijopening. De aanleg gebeurt met beperkte uitgraving en dijkbouw, bekleed met kleimatten en met behoud van een natuurlijk uitzicht.
  • Dikkelindestraat 69 โ€“ nabij Langemunt: capaciteit van 2.400 mยณ, eveneens vertraagde lozing, combinatie van dijk en uitgraving, met respect voor bestaande bomen en het ruimtelijk uitzicht.

Deze bekkens zijn cruciaal voor hetย opvangen van piekneerslagย enย vertragen van de afvoer, waardoor ze niet alleen de waterkwaliteit verbeteren, maar ook het risico op overstromingen beperken.

keuze 9
Er kwamen heel wat vragen vanuit de zaal richting schepen Lambrecht.

Wegenisontwerp: comfort en veiligheid voor elke weggebruiker.

Ook hetย wegprofiel van alle stratenย wordt grondig hertekend. De heraanleg is afgestemd op het huidig en toekomstig gebruik, met bijzondere aandacht voorย zwakke weggebruikersย enย sluipverkeer:

Voor fietsers:

Stationsstraat en Dorent worden opgenomen in het functioneel fietsroutenetwerk. Hier komen verhoogde, aanliggende fietspaden van 1,54 meter in rode betonstraatstenen. Baardegemstraat krijgt verhoogde fietspaden van 1 meter breed, met aansluiting op bestaande routes. In Dorent, Krielhoek en Philipswegelย wordt gemengd verkeer toegelaten, met eventueel een toekomstig alternatief tracรฉ voor de Dorent.

Voor voetgangers:

Nieuwe voetpaden inย Stationsstraat, Baardegemstraat, Dorent en Philipswegel, telkens 1,54 meter breed in grijze betonstraatstenen. In Krielhoekย blijven de voetpaden gelijkvloers met de rijweg om het landelijke karakter te behouden.

Voor het autoverkeer:

  • Stationsstraat & Dorent: asfaltverharding, 6 meter breed โ€“ hoofdwegen met openbaar vervoer.
  • Baardegemstraat: 5 meter โ€“ bedoeld om sluipverkeer te ontmoedigen.
  • Krielhoek: 4,6 meter โ€“ vooral voor lokaal bestemmingsverkeer.
  • Een zijstraat naast huisnummer 51 krijgt een aangepaste ontsluiting.
  • Zestal parkeerplaatsenย aan de bocht Veldstraat, achter de fietspaden.

 

Veilige kruispunten en openbaar vervoer:

  • Kruispuntenย Dorent-Krielhoekย enย Krielhoek-Philipswegelย worden compacter, onthard en overzichtelijker.
  • Bushaltesย nabij de stationsomgeving en Eremietstraat krijgen verhoogde perrons voor betere toegankelijkheid.

 

Snelheidsregulering:

Viaย versmallingen,ย kleurgebruik,ย materiaalkeuzeย en aangepaste kruispunten wordt eenย verkeersremmend effectย bekomen om het snelheidsregime af te dwingen.keuze 4

Grondinnemingen en nutswerken.

Voor de aanleg van de RWA-leidingen en bufferbekkens zijnย grondinnemingenย nodig op private percelen. Ook voor de verbreding van het openbaar domein in sommige straten moet extra grond verworven worden.

Daarnaast worden alleย nutsvoorzieningenย (water, gas, elektriciteit, telecom) aangepakt:

  • Ondergronds brengenย van bovengrondse netten.
  • Optimalisatie van bestaande infrastructuur.
  • Deze nutswerken worden voorafgaand aan de rioleringswerken uitgevoerd..

 

Fasering en timing: werken na bouwverlof 2026 van start.

De werken worden inย fasenย uitgevoerd en nemen in totaalย ongeveer 24 maandenย in beslag. Er komt eenย wegomlegging voor doorgaand verkeer, maar de gemeente voorziet inย minder-hindermaatregelenย voor bewoners, handelaars en schoolomgevingen.

Timing op een rijtje:

  • Voorjaar 2025: lopend openbaar onderzoek en adviesrondes omgevingsvergunningsaanvraag.
  • Najaar 2025: afronding vergunningsprocedure, opmaak grondinnemingsdossier.
  • Vanaf oktober 2025: start onderhandelingen met eigenaars.
  • Eerste kwartaal 2026: publicatie aanbesteding.
  • Na bouwverlof 2026: start effectieve riolerings- en wegeniswerken.

 

Een investering in leefkwaliteit en toekomstbestendigheid.

Het project in Burst en Aaigem is zonder twijfel een van de meest ingrijpende infrastructuurdossiers in de recente geschiedenis van de gemeente Erpe-Mere. Het is een investering in veiligheid, duurzaamheid, mobiliteit en milieu. Met de realisatie van deze plannen wil de gemeente haar inwoners een moderne, toekomstgerichte en leefbare omgeving bieden, aangepast aan de uitdagingen van vandaag รฉn morgen.

keuze 1
Er werd druk gekeken welke werken er precies worden uitgevoerd.

De Goedkoopste Energie!

Bereken jouw besparing via deze tool!

Op zoek naar een fotograaf in eigen streek? Eline en Kristof van KEST Photo zorgen voor een perfect afgewerkte reportage.

Huwelijk, communie, portret of new born? KEST Photo zorgt voor unieke beelden en een professinoele omkadering.

error: Inhoud is beschermd.