De zoektocht naar een nieuwe bisschop voor het bisdom Gent is officieel van start gegaan, maar het zal nog minstens een jaar duren voordat een opvolger benoemd wordt. Dat bevestigt Geert De Cubber, woordvoerder van het bisdom. “Heel uitzonderlijk is dit niet echt,” zegt hij. “Normaal verloopt zo’n procedure wel anders, maar een nieuwe bisschop zal er zeker komen.”
Van Hecke treedt terug om gezondheidsredenen.
Bisschop Lode Van Hecke werd in februari 2020 aangesteld in Gent. In maart van dit jaar diende hij zijn ontslag in bij de paus, maar door het overlijden van paus Franciscus bleef die brief tijdelijk liggen. Eind juni werd het ontslag door de nieuwe paus Leo XIV aanvaard. Van Hecke had al enkele weken eerder laten weten dat hij om gezondheidsredenen zeker na de zomer zou stoppen. Volgens de regels blijft een bisschop doorgaans doorwerken tot er een opvolger is gevonden.
Tijdelijke leiding door vicaris-generaal.
De procedure om een nieuwe bisschop te zoeken werd onmiddellijk opgestart en volgt de gebruikelijke stappen. “Zo’n procedure moet gevolgd worden en kan effectief lang duren. Dat het nu al zeker een jaar zal duren, is niet uitzonderlijk,” legt De Cubber uit.
Wat wel bijzonder is, is dat iemand tijdelijk de bisschoppelijke taken overneemt. Normaal wordt dat gedaan door een andere bisschop, maar in Gent is dat momenteel niet het geval. Het consultorencollege, een raad van zeven priesters binnen het bisdom, neemt tijdelijk de bevoegdheden over. Uit hun midden werd vicaris-generaal Joris De Jonghe aangeduid als ‘diocesane administrator’. Hij leidt het bisdom tot de paus een nieuwe bisschop aanduidt.
Consultatie van gedoopte burgers.
Voor het eerst wordt bij de zoektocht naar een nieuwe bisschop ook de stem van gewone gelovigen gehoord. “Er zijn al verschillende consultatie-avonden geweest in juni en juli,” zegt De Cubber. “Maar er komen er zeker nog. De nuntius wil extra sessies plannen met verschillende doelgroepen, zoals jongeren, om te horen wat zij verwachten van de nieuwe bisschop. Het zal sowieso iemand moeten zijn die goed kan luisteren.”
De procedure benadrukt het streven van het bisdom om transparant en participatief te werk te gaan. Terwijl Gent dus een nieuwe geestelijke leider afwacht, zal Joris De Jonghe voorlopig de dagelijkse leiding van het bisdom op zich nemen.