In Sint-Lievens-Houtem stond op de jongste gemeenteraad niet alleen infrastructuur en financiën op de agenda, maar ook een belangrijk dossier voor de jeugd van de gemeente: het skatepark De Skatekouter. Bijna exact één jaar na de opening van het park werd voorgesteld om het bestaande gebruikersreglement te verfijnen en bij te sturen op basis van ervaringen uit de praktijk. Het gewijzigde reglement werd unaniem goedgekeurd.

Gebruikersreglement geëvalueerd en aangepast.
Schepen van Jeugd Arno Ponnet (NH) lichtte de verschillende aanpassingen aan het reglement uitvoerig toe. Deze wijzigingen kwamen er na intens overleg met de lokale gebruikers van het skatepark, de directie van basisschool Hofkouter — die vlak naast het terrein gelegen is — én in samenspraak met buurtbewoners die het park nauw opvolgen.
“We wilden na het eerste jaar niet zomaar op automatische piloot verdergaan. Een reglement is geen statisch gegeven. Het moet mee evolueren met de noden van de gebruikers en de omgeving,” aldus Ponnet.
Openingsuren aangepast voor naschoolse gebruikers.
Een eerste wijziging betreft de openingsuren op schooldagen. Tot nu toe mocht het skatepark pas vanaf 17 uur gebruikt worden op dagen dat de school actief is. Die regel werd ingevoerd om overlast voor de schoolomgeving te vermijden, maar werd als te streng ervaren.
“Na evaluatie en overleg met de schooldirectie, stellen we het nieuwe tijdstip vast op 16 uur. Zo creëren we een beter evenwicht tussen rust voor de schoolwerking en speelruimte voor jongeren die onmiddellijk na school willen skaten of steppen,” verduidelijkte Ponnet.
Toelating kleuterfietsjes: maatwerk op mensenmaat.
Een opvallende en warme toevoeging aan het reglement is de toelating van kleuterfietsjes met wielmaat tot 14 inch. In het oorspronkelijke reglement waren enkel skateboards, steppen, BMX-fietsen en inline skates toegelaten. Maar in de praktijk blijkt dat het glooiende pad rond het skatepark door ouders vaak gebruikt wordt om jonge kinderen te leren fietsen.
“Dat gebruik strookte formeel niet met het reglement, al werd er in de praktijk meestal oogluikend toegestaan. Door dit nu expliciet toe te voegen aan het reglement zorgen we voor duidelijkheid én geven we jonge gezinnen hun plaats in deze sportieve publieke ruimte,” aldus de schepen.
Juridische bijsturing: aansprakelijkheid en veiligheid.
Een andere aanpassing betreft artikel vier van het reglement, dat handelt over de aansprakelijkheid en veiligheid. In de oorspronkelijke tekst stond dat het gemeentebestuur niet aansprakelijk kon worden gesteld voor ongevallen op het terrein. Die bepaling werd geschrapt.
“Dergelijke clausules zijn juridisch niet afdwingbaar. Als overheid kan je je niet volledig onttrekken aan je zorgplicht. Door deze passage te verwijderen, zorgen we voor een correct juridisch kader,” legt Ponnet uit.
Geluidsoverlast: nieuwe, genuanceerde formulering.
Ook de passage over geluidoverlast werd herschreven. In het originele reglement werd vrij strikt gesteld dat er geen geluidsoverlast mocht zijn, maar in een skatepark is geluid nu eenmaal onvermijdelijk. De nieuwe tekst erkent dat het geluid van rollende skateboards, steppen en fietsen deel uitmaakt van de activiteit, maar benadrukt dat onnodig storend lawaai — zoals schreeuwen, muziek op hoge volumes of vandalisme — vermeden moet worden uit respect voor de omgeving.
“Skaten zonder geluid bestaat niet, dat begrijpen we. Maar luidruchtige bijeenkomsten of storende muziek zijn onwenselijk. Die nuance wilden we correct in het reglement opnemen,” aldus Ponnet.
Positieve balans na eerste werkingsjaar: “Dit is een voorbeeld van harmonie tussen alle betrokken partijen.”
Naast het reglement werd ook een evaluatie van het eerste jaar skatepark gedeeld met de gemeenteraad. Schepen Ponnet toonde zich bijzonder tevreden over hoe het terrein geïntegreerd is in de buurt.
“De combinatie van een actieve buurt, een betrokken school, een open gemeentebestuur en verantwoordelijke skaters zorgt ervoor dat De Skatekouter een succes is. We hebben een half jaar geleden een buurtbevraging georganiseerd en ook die werd erg positief onthaald.”
Volgens de schepen zijn er geen noemenswaardige klachten over overlast binnengekomen het voorbije jaar. Incidenten of conflicten bleven uit, en ook bij de lokale politie is er geen verhoogde interventie-nood rond het park vastgesteld.
“Wat we nu hebben, is een gedeelde verantwoordelijkheid. Iedereen weet wat zijn rol is: de skaters, de ouders, de school, de buren en de gemeente. Het is net die gedeelde betrokkenheid die zorgt voor duurzaamheid,” stelt Ponnet.
Toekomstige maatregelen: bewakingscamera’s op komst.
Om de veiligheid op het terrein ook in de toekomst te garanderen en misbruik of vandalisme te ontmoedigen, zal de gemeente binnenkort bewakingscamera’s installeren op en rond het terrein. De aankoop is al gebeurd, maar de exacte leverings- en plaatsingsdatum zijn nog niet bekend.
“Zodra de camera’s arriveren, zullen we alles in het werk stellen om ze zo snel mogelijk te installeren. Niet om te controleren, wel om te beschermen,” zegt Ponnet. “We geloven in het gedeelde vertrouwen, maar een extra oog helpt preventief in een openbare ruimte die intensief gebruikt wordt.”
Een modelproject voor inclusieve openbare ruimte.
Met het aangepaste reglement en de positieve evaluatie van het voorbije jaar bevestigt Skatepark De Skatekouter zijn status als voorbeeldproject van hoe publieke ruimte gedeeld, beheerd en gebruikt kan worden met inspraak van alle betrokkenen.
“We bouwen hier letterlijk én figuurlijk aan vertrouwen tussen generaties, organisaties en de overheid,” besluit schepen Ponnet. “Als gemeentebestuur zijn we bijzonder fier op dit project, omdat het toont dat inspraak en participatie loont.”
De gemeente blijft het terrein opvolgen en staat open voor toekomstige bijsturingen, mocht dat nodig zijn. Voorlopig blijft De Skatekouter vooral wat het nu is: een levendige plek waar jongeren hun energie kwijt kunnen, ouders hun kinderen leren fietsen en buurtbewoners met een glimlach toekijken.