Het voorbije jaar werd er in Aalst sterk ingezet op het digitaliseren van verschillende administratieve processen binnen de dienst Burgerlijke Stand. “Na de mogelijkheid om de aangifte van wettelijke samenwoning digitaal te regelen, is het vanaf vandaag ook mogelijk om de stopzetting van een wettelijke samenwoning volledig online in orde te brengen”, zegt schepen van Burgerlijke Stand Caroline De Meerleer (N-VA). Daarmee zet de stad een nieuwe stap in de modernisering van haar dienstverlening.
Ook bij relatiebreuk digitaal geregeld.
Wettelijke samenwoning is een juridisch statuut dat niet enkel is weggelegd voor romantische koppels. Ook familieleden, vrienden of kennissen kunnen ervoor kiezen om wettelijk samen te wonen. De beëindiging van dat statuut kan het gevolg zijn van een huwelijk, overlijden of relatiebreuk. In de eerste twee gevallen gebeurt de stopzetting automatisch, maar bij een relatiebreuk zijn er twee mogelijke procedures: gezamenlijk of éénzijdig.
“Bij een gezamenlijke beëindiging dienen beide partijen een verklaring in te dienen bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Tot voor kort moest dit fysiek gebeuren, maar vanaf nu kan dit dus volledig digitaal”, aldus De Meerleer.
Hoe werkt het digitaal?
Wie de gezamenlijke stopzetting online wil regelen, kan terecht op de stadswebsite. Via het menu ‘Burgerzaken en documenten’ – rubriek ‘Wettelijk samenwonen’ – kom je terecht bij de optie ‘Belg: Online stopzetten’. Daar log je in op Mijn Burgerprofiel.
“Eenmaal ingelogd, kan je via de knop ‘Start de beëindiging’ alle noodzakelijke gegevens invullen”, verduidelijkt De Meerleer. “Vervolgens wordt een uitnodiging verstuurd naar de andere samenwonende, die de aanvraag moet goedkeuren. Als alles correct is ingevuld en beide partijen akkoord zijn, kan de beëindiging officieel verwerkt worden.”
Eénzijdige stopzetting blijft fysieke procedure.
Een éénzijdige beëindiging van een wettelijke samenwoning – bijvoorbeeld bij conflicten of wanneer slechts één partner de samenwoning wil beëindigen – blijft voorlopig niet digitaal mogelijk. De reden daarvoor is juridisch van aard: de andere partner moet via een gerechtsdeurwaardersexploot officieel op de hoogte worden gebracht. Die procedure vergt bijkomende stappen en wordt daarom enkel aangeboden aan het loket van het Administratief Centrum. De kosten voor het deurwaardersexploot zijn ten laste van de persoon die de aanvraag indient.
Persoonlijk contact blijft mogelijk.
Hoewel Aalst de digitalisering volop omarmt, blijft er ruimte voor inwoners die liever persoonlijk geholpen worden. “Wie zich niet comfortabel voelt bij een digitale aanvraag, kan nog altijd op afspraak langskomen in het Administratief Centrum”, benadrukt De Meerleer. “Voor niet-Belgen blijft een fysieke afspraak trouwens verplicht.”
Mede mogelijk dankzij Vlaamse steun.
De vernieuwing is een realisatie binnen het subsidieprogramma ‘Gemeentehuis van de Toekomst’, een initiatief dat kaderde in Vlaamse Veerkracht, het relancebeleid van de Vlaamse Regering. Dankzij dat programma konden steden en gemeenten extra investeren in digitale transformatie, klantgerichte dienstverlening en administratieve vereenvoudiging.
“Met deze digitale tool willen we niet alleen tijdswinst en gebruiksgemak bieden, maar ook de drempel verlagen voor burgers die hun zaken efficiënt willen regelen. Een moderne stad is een stad die luistert naar de noden van haar inwoners en daarop inspeelt met concrete oplossingen”, besluit De Meerleer.