Vlaanderen en Europa voorzien samen 6 miljoen euro voor projecten die voor economische groei moeten zorgen in de Denderstreek. Daarbij komt nog eens 4 miljoen euro aan cofinanciering van de projectindieners zelf. Door de investering moet de socio-economische achterstand in de Denderstreek aangepakt worden.
Zowel de overheid, ondernemers, het onderwijs en de sociale sector kunnen initiatieven opzetten om aanspraak te maken op de subsidies. Via het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) worden 2 oproepen gelanceerd waarop ze kunnen reageren.
“Die initiatieven moeten bijdragen aan de werkgelegenheid in de regio”, zegt Bart Wallaeys, algemeen directeur van Solva, het intergemeentelijk samenwerkingsverband dat de welvaart en welzijn in de Denderstreek wil verbeteren.
“De eerste oproep richt zich op projecten die praktijkgerichte opleidingen, samenwerkingen tussen bedrijven en onderwijsinstellingen en demonstratiecentra waar ondernemingen nieuwe technologieรซn en productieprocessen aanbieden”, zegt minister-president Mathias Diependaele (N-VA). “Met andere woorden initiatieven die mensen beter naar de arbeidsmarkt kunnen begeleiden”, zegt Wallaeys.
De tweede oproep zet in op duurzame mobiliteit als economische hefboom. “Met investeringen in infrastructuur die de bereikbaarheid van bedrijventerreinen en economische knooppunten verbetert”, klinkt het bij Diependaele. “Dit kan gaan om veilige fietspaden en verbindingen of initiatieven die de overstap naar duurzaam vrachtvervoer via water en spoor versnellen.”
Te weinig jobs in Denderregio.
En die investeringen zijn nodig, want vorig jaar riepen de 14 Dendergemeenten nog op om meer te investeren in de regio. “Er zijn in de Denderstreek socio-economische uitdagingen waarvoor wij de steun van Vlaanderen nodig hebben, onder meer voor werkgelegenheid”, zegt Wallaeys. De belangrijkste graadmeter voor de Denderregio is de jobratio, de verhouding tussen het aantal jobs in de regio en de actieve bevolking.
“In de Denderregio zien we dat die ratio op 50 procent ligt, dat is het laagste in heel Vlaanderen”, zegt Wallaeys. Daarbij komt nog eens het beperkte aanbod aan hoger onderwijs waardoor de regio sterk afhankelijk is van pendelstromen, wat ondernemerschap, innovatie en economische ontwikkeling afremt. “En dat vertaalt zich ook in de stedelijke ontwikkeling die achterblijft”, zegt Wallaeys.
Socio-economische achterstand.
In het Vlaams regeerakkoord gaf de nieuwe Vlaamse regering al aan dat ze voor de Denderstreek een Geรฏntegreerde Territoriale Investering (GTI) zou willen opstarten vanaf 2027. “Zo’n GTI biedt een langetermijnvisie op regionale ontwikkeling door verschillende investeringen te bundelen en beter af te stemmen op de specifieke noden van de regio”, klinkt het.
“Maar we wachten niet tot 2027 om te investeren in de Denderstreek”, zegt Diependaele. “We hebben nu reeds geld gezocht uit die EFRO-middelen om al te kunnen investeren.” “Deze 2 oproepen vormen de eerste stap richting de uitwerking van zo’n GTI voor de Denderstreek”, vult Wallaeys aan. “Met deze hefbomen kunnen we de achterstand wegwerken. Eens het GTI-statuut er is, gaan er Europese middelen rechtstreeks via Vlaanderen naar de regio. Met andere woorden, andere regio’s kunnen niet in competitie gaan met de Denderregio voor die middelen.”
“10 miljoen euro aan investeringen is inderdaad niet veel”, geeft Wallaeys toe. “Maar met het statuut van GTI in het vooruitzicht ligt er nu wel een structureel plan klaar voor de Denderregio. Waarbij er ook zekerheid bestaat over de middelen die daarvoor nodig zijn.”