Yannick D’Haese uit Haaltert is met zijn 33 lentes jaar jong, één van de vroegere talentvolle renners die we kennen uit de Denderstreek. Yannick moest noodgedwongen aan de kant met klierkoorts en besloot na die ziekte de fiets aan de haak te hangen en vond zijn passie in de fitnesszaal met deelnames aan bodybuildingwedstrijden. Toch was de liefde voor de fiets nog niet helemaal verdwenen (oude liefde roest niet) en besloot Yannick op zijn 31ste opnieuw de fiets van stal te halen en zich terug 100% in te zetten voor het wielrennen. Na een succesvol seizoen bij de nevenbonden verscheen Yannick in 2024 opnieuw aan de start in wedstrijden bij de elite zonder contract.
Yannick is iemand die graag zijn grenzen verlegt. Toen hij bij de nevenbonden vijf overwinningen wist te strikken, besloot Yannick om terug een vergunning te nemen en wat koersen bij de elite zonder contract te rijden. Helaas gooide dat ongeval roet in het eten. Het plan was om dit seizoen zo goed als zeker en enkel nog bij elite zonder contract wedstrijden te rijden. “ Zo startte ik vorige winter op de piste tussen de grote kanonnen. Al had ik daar wel wat stress voor, maar het viel al bij al nog goed mee. De planning was om mij in de kijker te kunnen rijden en met wat geluk eens te kunnen sprinten voor de overwinning. M’n terugkeer in het peloton als elite zonder contract verliep niet rooskleurig. In de winter werd ik ziek tijdens mijn eerste pistemeeting, kort daarop gevolgd door een ontsteking op m’n staartbeen/stressfractuur. Waar ik vrij lang de nasleep van voelde. Zo kon ik niet voldoende kracht zetten en kreeg ik steeds enorm last in die streek. Eens het goed weer eraan kwam begon het stilaan te beteren en schoof ik wekelijks plekjes op. Tijdens de zomermaanden, was ik nog amper buiten de top tien te vinden, met enkele mooie uitschieters.
Ben je tevreden over het afgelopen seizoen?
Beetje dubbel, er zat volgens mij meer in, ik verleg vrij snel mijn grenzen bij doelen die ik stel en ben vrij hard voor mezelf maar op zich denk ik dat er velen zouden tekenen voor zo een seizoen uitslagen, mijn comeback is dus wel geslaagd na 12 jaar geen elite meer gereden te hebben. Zo kon ik toch 12x een top twintig rijden, waarvan 7x een top tien plaats en een derde plaats in Stekene veroveren. In het Nederlandse Zeeland mocht ik het hoogste schavotje betreden en mijn enig bloemtuil in ontvangst nemen.
Hoe bereid je je voor en wat zijn je doelstellingen en verwachtingen voor 2025? En blijft je actief bij Alfasun A.S. Construct Cycling Team?
Op dit ogenblik bereid ik mij voor met wat piste deelnames, waar ik me enorm in amuseer (ondertussen al een 3de plaats in het scratch met diverse profs en zelfs een World Tour renner erbij) en kijk ik nog uit naar een vaste partner om koppelkoersjes mee te rijden. Aangezien we stilaan naar de donkerste en koudste dagen gaan, plande ik in december een stage van twee weken naar Spanje, om daar voldoende uren te kunnen trainen. Dit zie ik dan als mijn verlof. (lacht). In februari ga ik dan met mijn nieuwe ploeg mee op stage en dit opnieuw naar Spanje. Wat betreft mijn doelstellingen en verwachtingen voor 2025 is het de bedoeling om het beter te doen dan dit jaar. We kunnen met een mooie basis vertrekken, dus ik hoop (stiekem verwacht ik) toch naar volgend seizoen toe nog een mooi stapje te kunnen zetten. In 2025 zal ik niet meer te zien zijn in de kleuren van Alfasun en maak ik de overstap naar het Team van Timmy van Cleemputte ‘De Bondt Veranda’s – Becqué’. Na verschillende gesprekken gehad te hebben met diverse teams die interesse toonden, had ik vanaf het eerste gesprek met Timmy een goed gevoel, onze visie lijkt overeen te komen, we lijken aan dezelfde punten veel belang te hechten. Verder laat de kernrenners respect blijken naar elkaar en ook daar zitten we op dezelfde lijn. Ik kijk er dan ook echt naar uit om het nieuwe seizoen te starten in de nieuwe kleuren van dit team!
Yannick, in naam van onze redactie bedank ik u voor dit aangename gesprek en wens u van harte nog veel succes toe en wij kijken nu al uit naar uw prestaties op de weg in 2025! Good Luck!
