Climaxi, de bekende Vlaamse burgerbeweging die zich inzet voor milieu- en klimaatzaken aan de basis, kreeg recent een negatief advies van de Commissie Socio-Cultureel Werk van de Vlaamse regering. De vereniging wordt gevraagd een streng verbeterplan uit te voeren en dreigt een subsidievermindering van 180.000 naar 160.000 euro per jaar. Voor Climaxi, dat zich altijd richt op concrete acties en de stem van lokale gemeenschappen laat horen, kwam dit als een schok. “We respecteren de commissie, maar we zijn het er niet mee eens,” zegt Filip De Bodt, voorzitter van Climaxi.
Volgens de opmerkingen van de Commissie doet Climaxi onvoldoende inspanningen op het gebied van maatschappijvisie, aanwezigheid in Vlaanderen en mediaprestaties. “Ze vinden onze visie te beperkt, onze aanwezigheid over heel Vlaanderen onvoldoende en onze relevantie in de pers te klein,” aldus De Bodt. “Dat is vreemd. We hebben meer mensen dan ooit betrokken bij het indienen van ons beleidsplan en het formuleren van maatschappijkritiek. Onze activiteiten krijgen regelmatig media-aandacht, zelfs internationaal, en onze lokale aanwezigheid neemt continu toe. Het voelt alsof de commissie op politiek terrein gaat zitten.”
De kritiek van de commissie raakt twee kernaspecten van Climaxi. Ten eerste wordt het voor organisaties bijna onmogelijk om beleidsplannen op te stellen zonder professionele ondersteuning of maandenlang werk. “Dit gaat ten koste van het werk aan de basis en bedreigt het civiele aspect van het decreet. Kleinere verenigingen worden hierdoor buitengesloten,” legt De Bodt uit. Ten tweede lijkt de huidige werkwijze beter geschikt voor organisaties met langdurige campagnes, maar niet voor bewegingen zoals Climaxi. “Wij geven een stem aan groepen die normaal geen podium krijgen: PFAS-slachtoffers, buurtbewoners van gifstorten, klimaatactivisten, vissers en boeren. We brengen concrete lokale situaties samen met bredere bewustwording over klimaatproblemen.”
De Bodt benadrukt dat Climaxi, ondanks mogelijke verbeterpunten, niet op deze manier behandeld moet worden. “Ons werk verdient respect. We pleiten voor een soepele aanpak die het werken aan de basis blijft mogelijk maken. Daarom hebben we een petitie gelanceerd naar Minister van Cultuur Gennez, die in twee weken meer dan duizend handtekeningen verzamelde. Het gaat niet alleen om prominente figuren, maar om steun vanuit alle hoeken van Vlaanderen: buurtbewoners, syndicalisten, collega’s, vissers en boeren.”
Climaxi waarschuwt dat zonder bewegingen zoals zij Vlaanderen nog altijd geconfronteerd zou worden met milieuproblemen zoals overstromingen en PFAS-vervuiling. “Het zijn de dwarsliggers die soms de sporen recht houden,” zegt De Bodt. Hij roept de Vlaamse regering op om het werk aan de basis te erkennen en een discussie te starten over de bureaucratisering van het sociaal-cultureel werk, met als doel het decreet te vereenvoudigen en toegankelijk te houden voor iedereen die zich wil inzetten.