Jouw Reclame Hier? (A1)

Vervoerregio Aalst heet nu vervoerregio Dender.

NMBS gaat voor extra rechtstreekse treinen.

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
X

Vervoerregio Aalst heet voortaan vervoerregio Dender. Daarnaast wijzigt het openbaarvervoeraanbod van De Lijn en de NMBS op twee punten. Pendelaars kunnen vanaf 16 juni 2025 opnieuw rekenen op twee rechtstreekse treinen per uur vanuit Herzele, Erpe-Mere, Haaltert en Denderleeuw naar Brussel. Anderzijds zorgt een herschikking door De Lijn ook voor enkele kleine aanpassingen in het busaanbod in vervoerregio Dender.

logo vervoerregio dender 002Nieuwe naam weerspiegelt beter samenwerking in regio.

‘Dender’ is de nieuwe naam van de vervoerregio in de streek rond Aalst. De Vlaamse Regering heeft die naamswijziging goedgekeurd. “De nieuwe naam weerspiegelt beter de samenwerking tussen de gemeenten in de regio dan de naam ‘Aalst’”, zegt politiek voorzitter Marleen Lambrecht. De website en andere infokanalen worden aangepast aan de nieuwe naam.

Meer treinen.

De werken aan het station van Denderleeuw, het wegvallen van enkele rechtstreekse verbindingen (S8-trein) en de weinige wagons beroeren al langer de pendelaars in de streek. Vorig jaar drongen de politiek en ambtelijk voorzitter van de vervoerregio bij zowel de minister als NMBS en Infrabel aan op een oplossing. Die komt er nu ook.

IMG 20250128 133314
Politiek voorzitter Marleen Lambrecht.

“We hebben onze bezorgdheden verschillende keren overgemaakt, maar zonder aan de grote klok te hangen”, aldus politiek voorzitter Marleen Lambrecht. “Vooral het feit dat er bij minder aanbod ook nog eens minder wagons beschikbaar waren, vonden we onbegrijpelijk. De vertegenwoordiger van de NMBS in onze regio zorgde ervoor dat we onze bezorgdheden rechtstreeks met de NMBS-top konden bespreken. Dit leidt nu mee tot resultaat.”

Concreet rijden er vanaf 16 juni 2025 opnieuw twee rechtstreekse S8-treinen per uur naar Brussel op de lijn 89. Overstappen in Denderleeuw hoeft dan niet meer. “De S8 Zottegem – Brussel – Louvain-La-Neuve rijdt dan twee keer per uur”, zegt ambtelijk voorzitter Michael Eeckhout. “Momenteel is er nog een S3-trein die vanuit Zottegem via Denderleeuw, Geraardsbergen en Brussel naar Dendermonde rijdt. Die gaat dan elk uur van Denderleeuw via Geraardsbergen en Brussel naar Dendermonde sporen. Het is blijkbaar voor de NMBS moeilijker geworden om een zogenaamd ‘rijpad’ bij te krijgen van Infrabel en extra treinen in te leggen. Dit heeft te maken met bijkomende internationale treinen én goederenvervoer, die allemaal veilig op dezelfde sporen moeten. Zo lijkt het logisch dat je voor korte vliegreizen (Zuid-Frankrijk, Londen,…) een alternatief met de trein hebt. Maar ook die moeten allemaal door Brussel.”

de lijn 1Aanpassingen bij De Lijn.

Op de jongste vervoerregioraad heeft De Lijn het evaluatierapport (januari tot juli 2024) over het nieuwe net Basisbereikbaarheid toegelicht. Over het algemeen winnen we reizigers in de regio. Daarnaast zijn er ook een aantal projecten die minder goed scoren, maar het is te vroeg voor conclusies. De Lijn volgt het gebruik van alle verbindingen op en gaat op zoek naar optimalisaties. Dat zal in 2026 in overleg met de Vervoerregioraad gebeuren.

Daarnaast is het zorgen voor een gegarandeerde dienstverlening binnen het vooropgestelde budget een andere prioriteit bij De Lijn. Hierdoor was de vervoerregio Dender, net zoals alle andere vervoerregio’s, genoodzaakt een aantal aanpassingen voor te stellen. Eerder dan het nu al schrappen van trajecten of het aanpassen van dienstregelingen, kiest De Lijn voor het beperkt bijsturen van twee hoogfrequente lijnen. Op basis van recente cijfers zien we dat dit te verantwoorden is en het aanbod nog ruim voldoende blijft. Zo gaat vanaf juli 2025 de stadslijn 1 in Aalst op schoolvakantiedagen en zaterdagen met een frequentie van 12 minuten rijden ipv 10 minuten. Op lijn 25 Aalst – Erpe-Mere – Burst – Zottegem gaat de frequentie op het deeltraject Aalst – Mere van 15 naar 30 minuten, ook enkel op schoolvakantiedagen en zaterdagen.

Vervoerregio Dender.

Vervoerregio  Dender is een van de 15 vervoerregio’s in Vlaanderen en bestaat uit 11 gemeenten uit de Denderstreek. De vervoerregio’s werden in 2019 opgericht om mobiliteitsuitdagingen vanuit een ruime, regionale benadering aan te pakken, over de stads- of gemeentegrenzen heen. De oprichting kadert binnen Hoppin: een initiatief van de Vlaamse overheid om de modal shift te stimuleren. Vervoerregio Dender bestaat uit het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, vervoermaatschappij De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer, het Departement Omgeving en De Vlaamse Waterweg nv én vertegenwoordigers van de gemeenten Hamme, Berlare, Dendermonde, Wichelen, Lebbeke, Lede, Erpe-Mere, Aalst, Denderleeuw, Haaltert en Ninove. Ook de provincie maakt deel uit van de regiowerking.

De Goedkoopste Energie!

Bereken jouw besparing via deze tool!

Op zoek naar een fotograaf in eigen streek? Eline en Kristof van KEST Photo zorgen voor een perfect afgewerkte reportage.

Huwelijk, communie, portret of new born? KEST Photo zorgt voor unieke beelden en een professinoele omkadering.

error: Inhoud is beschermd.