Jouw Reclame Hier? (A1)

Snelheidsbeperking van 30 km/u in Meulestraat voor vrachtverkeer goedgekeurd.

Vanaf de Inex fabriek tot aan de Wettersesteenweg zal zone 30 ingevoerd worden.
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
X

Op de gemeenteraad van Sint-Lievens-Houtem werd een snelheidsbeperking van 30 km/u in de Meulestraat goedgekeurd voor vrachtverkeer van en naar zuivelbedrijf Inex. De maatregel geldt specifiek tussen de Wettersesteenweg en de site van het bedrijf en is bedoeld om de leefbaarheid en veiligheid in de buurt te verbeteren.

IMG20250327110147 scaled
Het kruispunt van de Wettersesteenweg en Meulestraat, vanaf daar zal zone 30 starten tot aan Inex.

Aanleiding en klachten van buurtbewoners.

Momenteel geldt in de Meulestraat in Bavegem een algemeen snelheidsregime van 50 km/u. Echter, buurtbewoners hebben herhaaldelijk geklaagd over hinder door overdreven snelheid, trillingen en geluidsoverlast, vooral veroorzaakt door zwaar vrachtverkeer. Volgens hen leidt het constante verkeer van en naar het zuivelbedrijf Inex tot onaanvaardbare overlast, waardoor de leefkwaliteit in de straat onder druk staat.

“Daarom wordt de snelheid van het zwaar verkeer beperkt tot 30 km/u voor wie van de Wettersesteenweg komt”, verklaarde schepen van Mobiliteit Tim De Groote (NH). De schepen benadrukt dat deze maatregel specifiek gericht is op het verminderen van overlast en het verbeteren van de veiligheid in de straat.

Bezorgdheid over precedentwerking en handhaving.

Niet iedereen is het eens met de beslissing. Gemeenteraadslid Pascal Van Waeyenberghe (SAMEN) vreest dat deze beslissing een precedent schept en leidt tot een wildgroei aan snelheidsbeperkingen. “Als men altijd ingaat op vragen van bewoners over te snel rijden en zwaar verkeer, dan gaan we wat tegenkomen. De voegen die de twee rijvakken scheiden, maken zowel bij een volle als lege vrachtwagen lawaai. Bovendien is het verwarrend dat vrachtwagens 30 moeten rijden en ander verkeer 50.”

Van Waeyenberghe wijst op politiecontroles die hebben aangetoond dat het zwaar verkeer zich doorgaans goed houdt aan de snelheidslimiet van 50 km/u. “Voor 300 meter een beperking invoeren is een klucht. In vele straten klagen mensen over verkeer. Gaat men overal 30 invoeren? Hoe wordt dit gecontroleerd? De enige oplossing om snelheid af te dwingen is controleren.”

Motivatie voor de maatregel.

Schepen van Openbare Werken Tim De Groote (NH) verdedigt de maatregel en wijst op twee hoofdredenen. “Enerzijds is dit een woonstraat met procentueel gezien meer vrachtverkeer dan in andere straten van onze gemeente. Het is de belangrijkste aanrijroute naar het grootste bedrijf op ons grondgebied. In deze straat bedraagt het aandeel zwaar vervoer ongeveer 10%, terwijl dat elders rond de 5% ligt.”

Daarnaast benadrukt De Groote het belang van verkeersveiligheid. “De Meulestraat wordt veel gebruikt door kinderen die naar school in Bavegem gaan of naar de nabijgelegen bushaltes. De combinatie van zwaar verkeer en kwetsbare weggebruikers vormt een potentieel gevaar. Dat is ook de reden dat er (enkel voor vrachtverkeer) een snelheidsbeperking wordt ingevoerd. Het gaat inderdaad slechts om een korte afstand, maar dat kan een wereld van verschil maken. Bovendien is het de bedoeling dat deze maatregel effectief gecontroleerd wordt.”

IMG20250327105908 scaled
Inex fabriek op de Meulestraat.

Controle en handhaving.

Het handhaven van de nieuwe snelheidsbeperking is een belangrijk aandachtspunt. Gemeenteraadsleden vragen zich af hoe de controle zal verlopen en of er voldoende middelen beschikbaar zijn om de maatregel effectief af te dwingen. De Groote verzekert dat de handhaving nauwgezet zal worden opgevolgd en dat er op regelmatige basis snelheidscontroles zullen plaatsvinden.

Daarnaast wordt onderzocht of extra signalisatie en sensibilisering nodig is om zowel vrachtwagenchauffeurs als andere weggebruikers te informeren over de nieuwe situatie. “We willen vermijden dat bestuurders in de war raken door de verschillende snelheidslimieten. Duidelijke communicatie en signalisatie zijn cruciaal,” aldus De Groote.

Conclusie.

De snelheidsbeperking voor vrachtverkeer in de Meulestraat blijft een punt van discussie binnen de gemeenteraad. Voorstanders benadrukken de veiligheid en leefbaarheid, terwijl tegenstanders vrezen voor onduidelijkheid en een sneeuwbaleffect van extra snelheidsbeperkingen in andere straten.

Hoe de controle en naleving in de praktijk zullen verlopen, zal de komende maanden blijken. Ondertussen blijft de discussie over verkeersveiligheid en mobiliteitsbeheer in Sint-Lievens-Houtem onverminderd doorgaan.

Op zoek naar een fotograaf in eigen streek? Eline en Kristof van KEST Photo zorgen voor een perfect afgewerkte reportage.

Huwelijk, communie, portret of new born? KEST Photo zorgt voor unieke beelden en een professinoele omkadering.

Jouw Reclame Hier? (A5)

error: Inhoud is beschermd.