Zesentwintig leerkrachten en directieleden van de Scholengemeenschap Sint-Franciscus trokken vorige week naar het Kroatische Split in het kader van een inspirerende Erasmus+-uitwisseling. De scholengemeenschap, die basisscholen uit Zottegem, Sint-Lievens-Houtem en Herzele verenigt, zet via het Erasmusprogramma stevig in op internationalisering van het onderwijs. Deze buitenlandse ervaring werd niet alleen een ontdekkingstocht naar nieuwe onderwijsideeën, maar ook een sterk verbindend moment tussen collega’s van verschillende scholen.
De Scholengemeenschap Sint-Franciscus bestaat uit twaalf basisscholen die gezamenlijk streven naar kwaliteitsvol en toekomstgericht onderwijs. Coördinerend directeur Christ Meuleman is trots op het project: “Via een consortiumwerking hebben we een Europees plan uitgetekend rond een aantal gedeelde thema’s. Denk aan diversiteit, veerkracht van leerkrachten en begeleiding van starters. In Oost-Vlaanderen zijn wij een van de weinige scholengemeenschappen die op deze schaal Europese samenwerking realiseren. In Split heb ik met eigen ogen gezien hoe verrijkend zo’n uitwisseling is. De deelnemers kwamen met tonnen enthousiasme terug – en vooral: met bruikbare ideeën die ze in hun eigen schoolcontext willen toepassen.”
Leren van elkaar, over grenzen heen.
Onder leiding van Els Van Boxstael, die als coördinator internationalisering werd aangesteld binnen de scholengemeenschap, kreeg het Erasmusproject concreet vorm. Ze wordt wekelijks enkele uren vrijgesteld om het internationale beleid vorm te geven en te ondersteunen. “In Split bezochten we verschillende scholen en gingen we in dialoog met Kroatische collega’s over tal van onderwijsthema’s,” vertelt Van Boxstael. “Hoe gaan zij om met gedragsproblemen in de klas? Op welke manier begeleiden ze jonge leerkrachten? Hoe spelen ze in op groeiende diversiteit? Welke strategieën gebruiken ze om de weerbaarheid van hun onderwijspersoneel te versterken? Het werd een bijzonder leerrijke ervaring.”
Naast het professionele luik, was er ook ruimte voor culturele en groepsverbindende activiteiten. Dat versterkte niet alleen de onderlinge band tussen de deelnemende leerkrachten, maar zorgde ook voor een warme dynamiek waarin ervaringen vrij konden gedeeld worden. Die verbondenheid is cruciaal, aldus Van Boxstael: “Het Erasmusproject is geen losstaand initiatief. Wat we geleerd hebben, brengen we nu mee naar onze scholengemeenschap. Tijdens een pedagogische studiedag zullen de inzichten worden gedeeld, zodat ook collega’s die niet meegingen toch de vruchten kunnen plukken van deze internationale ervaring.”
Europese ambitie, lokale impact.
De Europese steun via Erasmus+ biedt de Scholengemeenschap Sint-Franciscus de kans om in de komende jaren verder te bouwen aan een internationale leercultuur. De ambitie is duidelijk: onderwijsprofessionals uit hun klascontext halen en laten kennismaken met andere realiteiten en werkwijzen. Want internationalisering is geen doel op zich, maar een middel om het onderwijs op lokaal niveau te versterken.
Christ Meuleman besluit: “Onze scholen staan open voor de wereld. Door met een open blik te leren van anderen, versterken we onze eigen werking. Deze reis naar Kroatië is slechts een eerste stap. Er zullen nog vele uitwisselingen volgen. Want als leerkrachten groeien, groeien ook onze leerlingen.”
Met hun blik op Europa en hun voeten stevig verankerd in de lokale schoolcontext, bouwen de Sint-Franciscusbasisscholen verder aan kwalitatief, inclusief en inspirerend onderwijs – en dat over grenzen heen.