Tijdens de gemeenteraad van 19 maart uitte gemeenteraadslid Hilde Govaert (Open Vld Herzele) haar bezorgdheid over de verslechterde dienstverlening van de NMBS. Ze stelde haar vraag aan schepen van Mobiliteit Evi Baeyens (CD&V) en drong erop aan dat het gemeentebestuur stappen zou ondernemen om structurele verbeteringen af te dwingen bij de NMBS. De partij benadrukte dat het openbaar vervoer een cruciale rol speelt in het dagelijks leven van pendelaars en dat de huidige situatie niet langer houdbaar is.
Ernstige impact op pendelaars.
Hilde Govaert wees op de negatieve gevolgen van de recente wijzigingen in de treindienstregeling. Door de afschaffing van de P-treinen is de frequentie van de rechtstreekse treinen drastisch verminderd tot slechts รฉรฉn per uur. Dit dwingt pendelaars om extra overstappen te maken, wat leidt tot langere reistijden en een verhoogd risico op gemiste aansluitingen. Bovendien leiden de extra haltes op de stoptrein tot een aanzienlijke vertraging, waardoor de reistijd, die normaal al een uur bedraagt, nog verder oploopt.
Daarbovenop zorgen de gewijzigde uurregelingen en de inzet van kortere treinen tijdens de piekuren voor chaotische toestanden. Overvolle treinen, lange wachttijden en frustraties bij pendelaars zijn het gevolg. โWe krijgen steeds meer berichten van reizigers die zich als sardientjes in een blik voelen gepropt en die dagelijks te maken hebben met vertragingen en onvoorspelbare aansluitingen. Dit is geen kwaliteitsvolle dienstverlening,โ aldus Govaert.
Gemeente neemt actie.
Schepen van mobiliteit Evi Baeyens erkende het probleem en verzekerde dat de gemeente niet bij de pakken blijft zitten. โEen zeer terecht punt! Ik ontvang regelmatig fotoโs en berichten over de huidige toestand. Ook collegaโs brachten me op de hoogte van deze problematiek. We hebben het advies gekregen om samen te werken met andere gemeenten langs dezelfde spoorlijn en een gezamenlijke brief te sturen naar de directie van de NMBS. Daar maken we eerstdaags werk van.โ
Baeyens onderstreepte dat een gecoรถrdineerde aanpak noodzakelijk is om druk uit te oefenen op de NMBS en structurele oplossingen af te dwingen. โWe willen niet alleen de frequentie van de treinen opnieuw verhogen, maar ook garanties krijgen op langere treinstellen tijdens piekuren en een betere afstemming van de dienstregeling op de behoeften van de pendelaars.โ
Oproep tot actie en samenwerking.
Open Vld Herzele blijft zich inzetten voor een betere mobiliteit en roept pendelaars op om hun ervaringen te blijven delen. โHoe meer klachten en concrete voorbeelden we verzamelen, hoe sterker we staan in onze eis naar de NMBS toe,โ benadrukt Govaert. De partij roept ook andere lokale besturen op om zich aan te sluiten bij hun initiatief en samen druk uit te oefenen op de NMBS voor betere verbindingen en een efficiรซntere dienstverlening.
Daarnaast pleit Open Vld Herzele voor een dialoog met de NMBS over de langetermijnvisie op openbaar vervoer in de regio. โWe willen niet alleen korte termijn oplossingen, maar een duidelijke strategie voor de toekomst, waarin de noden van de pendelaars centraal staan,โ besluit Govaert.