Sinds 10 juli is de brug van de Stichelendries in Oordegem volledig afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Die beslissing kwam er na verschillende inspecties door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), waaruit bleek dat de toestand van de brug veel ernstiger was dan eerst gedacht. Voor fietsers en voetgangers blijft de oversteek voorlopig wel toegankelijk, maar voor auto’s, vrachtwagens en landbouwvoertuigen is de brug onherroepelijk dicht.
Brug zwaar verzwakt.
De brug werd al langer opgevolgd, maar vooral in het voorjaar van 2025 wezen inspectierapporten op structurele problemen. Bij een eerste controle stelde AWV vast dat er schade was aan de overspanning. Enkele maanden later volgde een meer doorgedreven inspectie, waarbij men dieper keek naar de dragende elementen. Toen bleek dat de situatie veel erger was dan aanvankelijk ingeschat.
De draagkracht van de brug is sterk aangetast:
- de overspanning rust nog maar op beperkte ondersteuning,
- de oplegtoestellen waarop de brug steunt zijn zwaar aangetast door corrosie en roest,
- herstelling of gedeeltelijke vernieuwing is onmogelijk.
Alleen een volledige renovatie of zelfs een volledige vervanging kan de brug terug veilig maken. Om risico’s te vermijden, besliste AWV meteen om gemotoriseerd verkeer te weren.
Voorlopig nog toegankelijk voor fietsers en voetgangers.
Voor fietsers en voetgangers blijft de brug open. Hun belasting op de structuur is veel lichter, waardoor AWV de veiligheid voor zachte weggebruikers kan garanderen. Toch wordt ook hier nauwgezet opgevolgd of verdere verslechtering geen bijkomende maatregelen vereist.
Verkeer en openbaar vervoer omgeleid.
De afsluiting heeft een duidelijke impact op de mobiliteit in de regio. Vooral lokaal verkeer moet aanzienlijke omwegen maken. Voor De Lijn werd een specifieke oplossing uitgewerkt: bussen worden omgeleid via de N462. Omdat daar nog steeds wegenwerken aan de gang zijn, kreeg De Lijn uitzonderlijk toestemming om tegen verlaagde snelheid door de werfzone te rijden. Op die manier blijven de busverbindingen verzekerd, zij het met een aangepaste route en langere reistijden.
Prioritaire brug, maar geen snelle oplossing.
De Stichelendriesbrug is opgenomen op de lijst van prioritaire kunstwerken, wat betekent dat de brug onder verhoogd toezicht staat en versneld moet bekeken worden voor aanpak. Toch geeft dit geen garantie op een snelle oplossing.
AWV beheert een enorm bruggenpatrimonium in Vlaanderen en werkt stap voor stap aan de renovatie of vervanging van tientallen verouderde bruggen. De concurrentie om middelen en capaciteit is groot. Hoewel de brug in Oordegem dringend aan vernieuwing toe is, kan de uitvoering jaren op zich laten wachten.
Gemeente Lede bezorgd: “Dit kan nog lang aanslepen”
Tijdens de gemeenteraad van Lede werd de situatie uitvoerig besproken. Schepen van Mobiliteit en Verkeer Isabelle Derder (CD&V) bracht geen hoopvol nieuws:
“We hebben van het Agentschap Wegen en Verkeer vernomen dat er in deze beleidsperiode geen budget meer is of voorzien wordt. Het gaat hier duidelijk over een volledige vernieuwing van de brug. Er kunnen geen herstellingen meer ondernomen worden. Deze uitvoering kan niet meer voorzien worden in het beleidsplan. Pas in 2028 komt er een herziening van het opgemaakt plan en kunnen er mogelijks wijzigingen aangebracht worden.”
Derder voegde eraan toe dat de gemeente zal aandringen op een snellere aanpak, maar wees tegelijk op de realiteit:
“Ik denk niet dat we mogen hopen dat men in 2028 meteen deze brug zal aanpakken. Als er in die herziening geen aanpassing komt, kan het nog langer aanslepen. We zijn mogelijk vertrokken voor verschillende jaren vooraleer er sprake is van een nieuwe brug.”
Agentschap Wegen en Verkeer: “Nog geen concrete timing”
Ook het Agentschap Wegen en Verkeer bevestigt dat er voorlopig geen timing is vastgelegd. Jef Schoenmaekers, woordvoerder van AWV Oost-Vlaanderen:
“Het klopt dat de brug Stichelendries dringend aan vervanging is, maar op dit moment kan deze niet opgenomen worden in het beleidsplan. Er zijn in Oost-Vlaanderen heel wat bruggen die dringend moeten aangepakt of vernieuwd worden. Deze brug is sinds juli mee op de lijst komen te staan. Wanneer ze effectief aangepakt wordt, is nu niet te zeggen. Het beleidsplan wordt om de drie jaar opgemaakt en herzien. Dat betekent dat het nog enkele jaren kan duren voor de brug in Oordegem in aanmerking komt.”
Onbepaalde afsluiting.
Voorlopig blijft de brug dus voor onbepaalde duur gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Voor de buurtbewoners, landbouwers en pendelaars is dit een aanzienlijke hinder, zeker omdat er geen zicht is op een snelle oplossing. De gemeente Lede blijft aandringen, maar zolang er geen nieuwe beleidsplannen zijn, blijft de brug een pijnpunt in de lokale mobiliteit.
Conclusie.
De Stichelendriesbrug in Oordegem is exemplarisch voor een breder probleem in Vlaanderen: een groot deel van het bruggenpatrimonium is verouderd en dringend aan renovatie of vervanging toe. Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt aan een systematische vernieuwing, maar de middelen en capaciteit zijn beperkt. Voor Oordegem betekent dit dat de brug nog jarenlang afgesloten kan blijven, met blijvende gevolgen voor verkeer en leefbaarheid in de regio.