In het centrum van Sint-Lievens-Houtem wordt binnenkort een belangrijke stap gezet richting verkeersveiligheid en leefbaarheid. Na de afronding van de wegeniswerken aan de Diepestraat en het kruispunt Edgard Tinelstraat – Diepestraat – Kapellekouter – Fabrieksstraat, zal de signalisatie in de betrokken zone grondig aangepast worden. Belangrijkste wijziging: de uitbreiding van de zone 30 tot nagenoeg het volledige centrumgebied.
Schepen van Mobiliteit Tim De Groote (NH) is tevreden met de nieuwe verkeersmaatregel. “Zodoende hebben we nu een aaneengesloten zone 30 die zo goed als alle straten en wijken behorende tot het centrum omvat. Ook in de Doelstraat en het Eiland geldt dan een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. Frappant dat de oppositie zit te roepen dat alles veiliger en trager moet, maar wel tegenstemt in deze!”
Met de invoering van de uitgebreide zone 30 wil het gemeentebestuur het centrum verkeersluwer maken, met extra aandacht voor de zwakke weggebruiker. Voetgangers, fietsers en spelende kinderen zouden zich volgens het bestuur in de toekomst veiliger moeten kunnen verplaatsen in de dorpskern.
Oppositie twijfelt aan afdwingbaarheid.
De oppositiepartijen, waaronder Samen, zijn niet overtuigd van de praktische uitwerking van de maatregel. “We stellen ons vragen bij de handhaving. Zal er gecontroleerd worden of zone 30 daadwerkelijk gerespecteerd wordt?” vroeg een gemeenteraadslid van Samen zich af. Schepen De Groote liet weten enkel op de hoogte te zijn van flitscontroles op het Marktplein, wat vragen oproept over de effectieve afdwinging van de snelheidsbeperking in de rest van de zone.
Samen stemde tegen het voorstel en uitte bezorgdheid over de willekeur waarmee zone 30 volgens hen wordt ingevoerd. “De reden dat we tegengestemd hebben is omdat men overal zomaar denkt 30 km/u in te voeren, zonder heldere motivering of afstemming,” klinkt het.
Andere partijen vroegen dit al langer.
Opmerkelijk: de nieuwe maatregel komt er pas nadat eerdere voorstellen in diezelfde richting jarenlang werden afgewezen. Zowel N-VA, CD&V als Vooruit hadden in het verleden al gepleit voor een snelheidsbeperking van 30 km/u in onder meer de wijk Eiland, maar kregen toen nul op het rekest. Nu diezelfde zone toch wordt opgenomen in het nieuwe verkeersplan, zetten sommige partijen vraagtekens bij de coherentie van het mobiliteitsbeleid.
Rekenen op gezond verstand van de bestuurders.
De uitbreiding van de zone 30 wordt ingevoerd zodra de laatste signalisatie is geplaatst. Het gemeentebestuur hoopt dat automobilisten zich spontaan zullen aanpassen aan de nieuwe realiteit in het centrum. Of de snelheidsovertreders ook effectief zullen worden aangepakt, blijft voorlopig een open vraag.