Jouw Reclame Hier? (A1)

Na exact een eeuw verdwijnt iconische watertoren in Denderleeuw alsnog: “Deze keer zijn we beter voorbereid.”

Foto: Brent Saey.
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
X

Na honderd jaar dienst verdwijnt een bekend baken uit de skyline van Denderleeuw. De imposante watertoren vlakbij het station gaat deze dagen tegen de vlakte, een jaar nadat een eerste sloopactie voortijdig werd afgeblazen. De toren, die in 1925 werd gebouwd om stoomlocomotieven van water te voorzien, bleek toen weerbarstiger dan verwacht. Dit keer pakt men het grondiger aan.

Een eeuw geschiedenis.

De watertoren, 25 meter hoog en strategisch gelegen tussen de spoorlijnen Denderleeuw-Geraardsbergen en Denderleeuw-Brussel, heeft een rijke geschiedenis. Oorspronkelijk werd hij gebruikt om water op te pompen uit de Dender om de dorstige stoomtreinen te bevoorraden. Door zijn markante vorm en ligging groeide de toren uit tot een herkenningspunt voor zowel reizigers als buurtbewoners.

Maar tijd eist zijn tol. De toren, eigendom van de NMBS, kampt al jaren met betonrot. “Uit een stabiliteitsstudie bleek dat de structuur ernstige schade vertoonde”, zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. “Gezien de nabijheid van de actieve spoorlijnen werd de situatie als risicovol ingeschat.”

Geen tweede Oudenaarde.

Een renovatie, zoals bij de beschermde watertoren in Oudenaarde, bleek hier geen haalbare kaart. “De toren in Denderleeuw geniet geen bescherming en bovendien ligt hij ongelukkig ingebed tussen twee belangrijke spoorlijnen,” legt projectmanager Bruno Van Damme uit. “Een renovatie zou onveilig, onpraktisch en duur zijn geweest. Het was dus kiezen: slopen of wachten op erger.”

Lessen uit het verleden.

In februari vorig jaar werd al een eerste poging ondernomen om de toren af te breken. Die moest echter worden stopgezet omdat de werkzaamheden meer tijd vergden dan voorzien. “De bovenste kuip, met een diameter van 8,5 meter en een hoogte van 6,5 meter, bleek bijzonder hardnekkig,” vertelt Van Damme. “Nu hebben we een dag extra en een zwaardere betonknipper ter beschikking. We zijn drie uur bezig en je ziet al duidelijk vorderingen.”

Emotie bij buurtbewoners.

De afbraak lokt heel wat nieuwsgierigen. “Ik heb niet anders geweten dan dat deze toren hier stond”, zegt buurtbewoner Johnny Van De Voorde. “Het voelt alsof een stukje van mijn jeugd verdwijnt. Gisteravond was ik hier al om te kijken naar de voorbereidingen. Het is jammer dat er geen herstel mogelijk was.”

Einde tegen maandag.

Als alles volgens plan verloopt, moet de toren tegen zondagavond volledig neergehaald zijn. Enkele spoorlijnen zijn tijdelijk buiten gebruik gesteld om de werken veilig te laten verlopen. Tegen dinsdag zou het treinverkeer opnieuw normaal moeten verlopen.

Met het verdwijnen van de watertoren verliest Denderleeuw een stukje van zijn industriële erfgoed. Maar volgens de betrokken diensten is de ingreep noodzakelijk om de veiligheid van reizigers en treinverkeer te blijven garanderen. Wat rest, is de herinnering aan een markant bouwwerk dat generaties lang het landschap heeft gedomineerd.

De Goedkoopste Energie!

Bereken jouw besparing via deze tool!

Op zoek naar een fotograaf in eigen streek? Eline en Kristof van KEST Photo zorgen voor een perfect afgewerkte reportage.

Huwelijk, communie, portret of new born? KEST Photo zorgt voor unieke beelden en een professinoele omkadering.

error: Inhoud is beschermd.