Lede maakt zich op voor een reeks ingrijpende infrastructuurwerken die de komende jaren het straatbeeld grondig zullen veranderen. Zowel boven- als ondergronds worden verouderde systemen aangepakt en klaargestoomd voor de toekomst. De plannen omvatten onder meer de aanleg van gescheiden rioleringssystemen, de vernieuwing van wegenis, de heraanleg van voet- en fietspaden รฉn het herstel van belangrijke landbouwwegen. Met een totaal geraamde investering van meer dan 22 miljoen euro onderstreept het lokaal bestuur haar ambitie om de leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid in de gemeente structureel te verbeteren.

Collector Smetlede: een sleutelproject in de strijd tegen vuile waterlopen.
Het omvangrijkste project situeert zich in en rond het landelijke Smetlede, waar de zogenaamde โCollector Smetledeโ wordt aangelegd. Deze grootschalige samenwerking tussen Aquafin, Farys en het lokaal bestuur van Lede is essentieel voor de waterkwaliteit in de regio. Vandaag wordt het afvalwater in delen van Molenhoek, Kapellenhoek, Oud-Smetlede, Briel, Blekte en Kapelleweg nog rechtstreeks in de natuurlijke waterlopen geloosd. Dat is niet alleen nefast voor het milieu, maar ook in strijd met de huidige Europese en Vlaamse regelgeving.
Aquafinย zal instaan voor de aanleg van de hoofdriolering in Molenhoek, Kapellenhoek en Oud-Smetlede.ย Farysย en hetย lokaal bestuurย nemen het luik in Briel, Blekte en de Kapelleweg voor hun rekening. Het afvalwater dat nu nog ongezuiverd in de beken terechtkomt, zal via het nieuwe systeem worden afgevoerd naar een zuiveringsinstallatie, wat de ecologische impact drastisch moet verlagen.
Naast de rioleringswerken grijpt de gemeente deze kans aan om ook deย wegenis te vernieuwenย en veiligeย fietsinfrastructuurย te voorzien. Langs Molenhoek en Oud-Smetlede wordenย nieuwe fietspaden aangelegd, deels met steun van hetย Vlaams Fietsfonds. Deze fietspaden zullen zorgen voor een veiliger en comfortabeler traject voor schoolgaande jeugd, recreatieve fietsers en pendelaars.
Deย totale kostprijsย van het volledige project wordt geraamd opย ongeveer 22 miljoen euro, wat het een van de grootste infrastructuurdossiers in de recente geschiedenis van Lede maakt. Deย aanstelling van een aannemer wordt verwacht in het najaar van 2025. Kort daarna organiseert het lokaal bestuur eenย inspraakmoment voor bewoners, waarin meer duidelijkheid wordt gegeven over de concrete planning, de fasering van de werken en de bereikbaarheid tijdens de uitvoeringsperiode.
Zuster Lambertinestraat: rioleringswerken en heraanleg in woongebied.
Naast het collectorproject wordt ook in deย Zuster Lambertinestraatย werk gemaakt van grondige vernieuwingen. In deze straat, gelegen in een dichtbevolkte woonwijk, vertoont de bestaande riolering ernstige defecten. Ze wordt daarom volledig vervangen door eenย nieuw gescheiden rioleringsstelsel, dat vuil water en regenwater afzonderlijk afvoert. Deze aanpak voorkomt toekomstige verzakkingen en wateroverlast.
In een tweede fase worden ook deย rijweg en voetpaden volledig vernieuwd, met aandacht voor de veiligheid van voetgangers, bewoners en leveringsverkeer. Het project maakt deel uit van het bredere onderhoudsplan voor gemeentelijke wegen en is essentieel om het wooncomfort in deze buurt op peil te houden.
Deย geraamde kostprijsย van deze werken bedraagtย ongeveer 700.000 euro. Dankzij een goede voorbereiding en samenwerking met de nutsmaatschappijen wil men de hinder voor bewoners maximaal beperken en de uitvoeringstermijn zo kort mogelijk houden.

Herstelling van strategische landbouwwegen als alternatieve fietsverbindingen.
Naast deze grootschalige projecten investeert het lokaal bestuur ook gericht in hetย herstel van landbouwwegen, die tijdens de grote werken dienst zullen doen alsย alternatieve fiets- en wandelroutes. Het gaat om functionele trajecten die niet alleen landbouwvoertuigen bedienen, maar ook cruciaal zijn voor recreatief en functioneel fietsverkeer.
De werken bestaan uit hetย infresen van de bestaande verharding, het opnieuwย nivelleren en profileren van de rijbaan, en hetย verdichten van het wegoppervlak. Door deze ingrepen wordenย oneffenheden weggewerktย en wordt eenย vlotte waterafvoer gegarandeerd, wat de duurzaamheid van de wegen ten goede komt.
De betrokken landbouwwegen zijn:
- Pontweg.
- Meuleweg โ Burchtstraatjeย (verbinding Pontweg met Sint-Glorieuxstraat).
- Warmestruikwegย (verlengde van de Sint-Glorieuxstraat) โ maakt deel uit van hetย Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF).
- Bredenwegย (verbinding Kerkhofstraat โ Serskampstraat) โ eveneens op BFF.
- Diepestraatย (verbinding Briel โ Diepestraat).
- Vosselwegย (verbinding Oud-Smetlede โ Klinkaard).
Deze wegen sluiten strategisch aan op het projectgebied van de Collector Smetlede. Tijdens de werken zullen ze alsย veilige omleidingsroutesย fungeren voor fietsers en voetgangers. Op termijn verhogen ze ook de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in het buitengebied.
Deย kostprijsย van deze herstellingen bedraagtย ongeveer 152.000 euro, een investering die zowel op korte als op lange termijn rendeert voor bewoners, landbouwers en recreanten.
Een doordachte visie op infrastructuur en leefomgeving.
Met deze reeks projecten kiest het lokaal bestuur van Lede nadrukkelijk voor eenย toekomstgerichte, duurzame en integrale aanpakย van haar infrastructuur. De combinatie van rioleringswerken, wegenvernieuwing, fietspaden en landbouwwegen zorgt voor een aanzienlijke upgrade van de leefomgeving in verschillende dorpskernen en het buitengebied. Tegelijk wordt voldaan aan hogere normen rondย milieuzorg, verkeersveiligheid en mobiliteit.
Hoewel de hinder tijdens de werken onvermijdelijk zal zijn, belooft het eindresultaat een significante meerwaarde voor bewoners, fietsers, landbouwers en bezoekers. Met een sterke voorbereiding, duidelijke communicatie en inspraakmomenten wordt ingezet op eenย vlotte uitvoering en betrokkenheid van de buurt.
Meer info over de projecten en bewonersvergaderingen volgt binnenkort via de gemeentelijke communicatiekanalen.
