De jubileumeditie van het Borsbeekse Wielerweekend kende zondag een waardige apotheose met de wedstrijd voor eliterenners zonder contract en beloften. Maar liefst 88 renners verschenen aan de inschrijvingstafel om het tegen elkaar op te nemen over een uitdagende afstand van 110,4 kilometer, goed voor twaalf ronden doorheen Borsbeke en omstreken. De koers werd een ware uitputtingsslag waarin aanval na aanval het tempo en de spanning hoog hielden.
Al van in de beginfase maakten de renners duidelijk dat niemand zich zou sparen. Verschillende groepjes probeerden keer op keer te ontsnappen, maar het peloton liet zich niet verrassen. Vooral de ploegen met snelle mannen in de rangen hielden de touwtjes stevig in handen en neutraliseerden elke poging. De organisatie van De Rappe Sprinters Borsbeke, die het wielerweekend dit jaar voor de 25ste keer op poten zetten, mocht zich alvast verheugen op een hoogstaande sportieve strijd.
Pas in de slotronden kwam er schot in de zaak. Met nog enkele kilometers te gaan ontstond er een beslissende breuk vooraan in het peloton. Drie sterke mannen – Tim Coppens, thuisrijder David Desmecht en de snelle Kenn Simon – sloegen de handen in elkaar. Ondanks een nerveus jagend peloton slaagden de drie erin om hun voorsprong te behouden. Wat volgde was een strategisch steekspel richting de meet, waarbij niemand zich vroegtijdig wou opblazen.
In de ultieme meters toonde Kenn Simon zich de snelste. Met een krachtige jump verwees hij publiekslieveling David Desmecht naar de tweede plaats. De Borsbekenaar had stiekem gedroomd van winst op eigen bodem, maar moest genoegen nemen met zilver. Tim Coppens mocht het podium vervolledigen met een knappe derde plaats, na een ijzersterke koers.
De sprint voor de ereplaatsen werd gewonnen door de Franse Belg Sten Van Gucht, die nipt Niels Vandyck achter zich wist te houden. Ook Anthony Pauwels, Thomas De Milde en Ryan Segers toonden zich in de slotfase en finishten respectievelijk zesde, zevende en achtste.
Met deze beklijvende slotkoers kwam een einde aan een feestelijke jubileumeditie van het Borsbeekse Wielerweekend. Twee dagen lang stond Borsbeke in het teken van de wielersport, met wedstrijden voor nieuwelingen, junioren en eliterenners. De organisatie blikte tevreden terug op een sportief hoogstaand en sfeervol weekend, gedragen door talloze vrijwilligers en gesteund door het massaal opgekomen publiek. Volgend jaar wordt alvast reikhalzend uitgekeken naar editie 26.
