De Twee Hagenstraat in Aalst krijgt vanaf augustus 2025 een complete make-over. De laatste heraanleg dateert van 1965, waardoor de verouderde infrastructuur dringend aan vernieuwing toe is. De stad Aalst grijpt deze gelegenheid aan om niet enkel de wegverharding te vernieuwen, maar ook een toekomstgerichte en klimaatbestendige inrichting te realiseren. De werken verlopen in drie fases en zullen het straatbeeld aanzienlijk veranderen.
Waarom deze heraanleg?
De bestaande riolering en wegverharding zijn aan het einde van hun levensduur. Door de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel wil de stad beter voorbereid zijn op hevige regenbuien en overstromingen voorkomen. Tegelijkertijd wordt er ingezet op verkeersveiligheid en vergroening, met aandacht voor alle weggebruikers.
Wat verandert er precies?
Gescheiden rioleringsstelsel.
Vanaf 11 augustus 2025 start de opbraak van de bestaande wegenis en de oude gemengde riolering. In de plaats komt een gescheiden stelsel met twee leidingen: één voor afvalwater en één voor regenwater.
Deze aanpassing is essentieel voor het klimaatbestendig maken van de straat. Door het regenwater apart op te vangen, wordt de kans op overbelasting van de riolen bij stormweer kleiner. Het systeem zorgt er bovendien voor dat regenwater beter in de bodem kan dringen.
Regenwater maximaal laten infiltreren.
De vernieuwing gaat verder dan enkel ondergronds werk. Ook het bovengrondse ontwerp speelt in op de uitdagingen van het veranderende klimaat:
- Parkeerstroken worden aangelegd in grasbetontegels, wat waterdoorlatend is.
- Meerdere groenzones zorgen voor meer biodiversiteit én natuurlijke buffering.
- De nieuwe bomen krijgen voldoende ondergrondse ruimte om te groeien, wat op termijn zorgt voor meer schaduw en verkoeling.
- Elk plantvak krijgt bovendien een extra afwateringsvoorziening, zodat het regenwater lokaal kan insijpelen en het grondwater wordt aangevuld.
Een veilige en leefbare straat voor iedereen.
De heraanleg maakt van de Twee Hagenstraat ook een veiligere plek:
- De maximumsnelheid blijft beperkt tot 30 km/u.
- De voetpaden worden verhoogd aangelegd en zijn minstens 1,5 meter breed.
- Er komt een gemengd verkeer op de rijweg, waar auto’s en fietsers de ruimte delen.
- Door middel van een asverschuiving in het wegontwerp wordt het verkeer afgeremd, wat de veiligheid ten goede komt.
Fasering van de werken.
De werken zijn zorgvuldig gepland in drie opeenvolgende fases, met respect voor de toegankelijkheid van onder meer het nabijgelegen kinderdagverblijf.
Fase 1: 11 augustus – eind december 2025.
Deze fase omvat de westelijke zone van de Twee Hagenstraat en de aansluiting met de Binnenstraat. Er wordt gewerkt tot halfweg de in- en uitrit van het kinderdagverblijf. Dat blijft tijdens deze periode bereikbaar via de Leopoldlaan.
- Opbraak wegenis.
- Aanleg gescheiden riolering.
- Overkoppeling woningen op nieuwe leidingen.
- Plaatsen straatkolken.
- Aanleg onderlaag asfalt, voetpaden en parkeerstroken.
Fase 2: januari – maart 2026.
Na afronding van fase 1 volgt de oostelijke zone. Het kinderdagverblijf zal in deze periode toegankelijk zijn via de Binnenstraat.
- Opbraak wegenis.
- Aanleg gescheiden riolering.
- Overkoppeling woningen.
- Plaatsing straatkolken.
- Aanleg voetpaden, parkeerstroken en onderlaag asfalt.
Fase 3: maart 2026.
De laatste fase bestaat uit afwerkingswerken, voornamelijk ter hoogte van het kinderdagverblijf en de volledige afwerking van het wegdek.
- Aanleg boomvak schuin tegenover huisnummer 18.
- Aanbrengen toplaag asfalt over de volledige rijweg.
- Aanbrengen definitieve wegmarkeringen.
Meer info en opvolging.
De timing van de werken blijft onder voorbehoud van werf- en weersomstandigheden. De stad Aalst engageert zich om bewoners tijdig te informeren bij eventuele wijzigingen. Meer gedetailleerde informatie over de werken is te vinden via: www.aalst.be/nieuws/heraanleg-twee-hagenstraat
Met deze heraanleg zet de stad Aalst niet alleen in op vernieuwing van de infrastructuur, maar ook op duurzaamheid, veiligheid en leefbaarheid. De Twee Hagenstraat wordt zo opnieuw een moderne straat, klaar voor de toekomst.