In aanloop naar de definitieve afschaffing van het beurtelings parkeren in de Belgische wegcode in 2026, nemen steeds meer steden en gemeenten al proactieve maatregelen. Ook in Lede wordt deze wijziging zichtbaar in het straatbeeld.
Lede bouwt immers reeds enkele jaren het beurtelings parkeren stelselmatig af. Dit is namelijk al het geval geweest in de Koning Albertlaan, Bellaertstraat, Rosselstraat, Reymeersstraat, Oudenhelweg en Bergstraat.
Vanaf mei 2025 start de gemeente met een proefopstelling in twee straten: de Dr. Moenslaan en de Burgemeester Coppensstraat. Het klassieke systeem van beurtelings parkeren maakt daar plaats voor een duidelijker parkeerbeleid, waarbij parkeren verboden wordt aan één zijde, in beide gevallen betreft het de kant van de onpare huisnummers.
Beurtelings parkeren verdwijnt.
Het beurtelings parkeren – waarbij automobilisten verplicht zijn om hun wagen de ene helft van de maand aan de ene kant van de straat te parkeren, en de andere helft aan de andere kant – is al jarenlang onderwerp van discussie. Hoewel het systeem ooit bedoeld was om voldoende parkeergelegenheid te voorzien én de rijweg vrij te houden, zorgt het in de praktijk vaak voor verwarring. Vooral de wisselmomenten op de eerste dag van de maand leiden regelmatig tot foutparkeren en boetes. Bovendien is het systeem moeilijk te handhaven voor politiediensten en is het onduidelijk voor bezoekers of minder frequente gebruikers van de openbare weg.
Daarom besliste de federale overheid om het beurtelings parkeren vanaf 2026 volledig te schrappen uit de wegcode. Gemeenten krijgen de tijd en vrijheid om hun parkeerbeleid daarop af te stemmen en alternatieven in te voeren.
Proefproject in Dr. Moenslaan en Burgemeester Coppensstraat.
In Lede grijpt men deze wijziging aan om het parkeerbeleid te vereenvoudigen. Vanaf 6 mei 2025 worden in de Dr. Moenslaan en de Burgemeester Coppensstraat de borden aangepast. Daarmee gaat een proefopstelling van start waarbij beurtelings parkeren vervangen wordt door een permanent parkeerverbod langs de kant van de onpare huisnummers.
“Het is de bedoeling om de verkeersveiligheid te verhogen en de leesbaarheid van de verkeerssituatie te verbeteren,” aldus een woordvoerder van het gemeentebestuur. “We willen af van de maandelijkse wissel, die vaak vergeten wordt en zo voor onveilige situaties zorgt.”
Tijdens de proefperiode zal het gemeentebestuur het effect op de doorstroming, verkeersveiligheid en parkeerdruk nauwlettend in de gaten houden. Ook de feedback van buurtbewoners wordt meegenomen in de evaluatie. Indien het systeem positief onthaald wordt, bestaat de kans dat dit parkeerregime in de toekomst ook in andere straten wordt toegepast.
Wat verandert er concreet?
- Het beurtelings parkeren verdwijnt volledig uit de Dr. Moenslaan en Burgemeester Coppensstraat.
- Vanaf 6 mei 2025 geldt er een permanent parkeerverbod langs de kant van de onpare huisnummers.
- Nieuwe verkeersborden worden geplaatst om de gewijzigde situatie duidelijk aan te geven.
- De proefopstelling zal grondig geëvalueerd worden in de maanden nadien.
Informatie en participatie.
Het gemeentebestuur roept bewoners op om vragen, opmerkingen of suggesties te delen. Een evaluatiemoment wordt voorzien na de zomer van 2025, waarbij inwoners hun ervaringen kunnen meedelen. Op die manier wil men het draagvlak voor de aanpassing vergroten én inspelen op eventuele onvoorziene problemen.
Met deze proefopstelling zet Lede een eerste stap richting een moderner en eenvoudiger parkeerbeleid dat aansluit bij de vernieuwde wegcode van 2026. Het is een verandering die vooral inzet op duidelijkheid, veiligheid en leefbaarheid in de woonstraten.