De heraanleg van de Elisabethlaan gaat een nieuwe fase in. Vanaf maandag 15 september schuift de werfzone op naar het traject tussen de ovonde Den Dollar en het kruispunt met de Centrumlaan. Daarmee krijgt dit druk bereden stuk van de stad een grondige facelift die het verkeer veiliger en comfortabeler moet maken.
Nieuwe rijweg en comfortabele fietspaden.
Het wegdek wordt volledig vernieuwd met een nieuwe asfaltlaag. Ook de fietspaden ondergaan een stevige opwaardering: ze worden verhoogd en in asfalt aangelegd, zodat fietsers voortaan vlotter en veiliger kunnen rijden. De bushaltes langs de Elisabethlaan krijgen verhoogde perrons, zodat ze makkelijker toegankelijk zijn voor alle reizigers, ook voor mensen met beperkte mobiliteit.
Veiliger kruispunt met Centrumlaan.
Het kruispunt aan de Centrumlaan wordt compacter ingericht om de verkeersstromen overzichtelijker en veiliger te maken. Nieuwe verkeerslichten moeten de doorstroming regelen, terwijl er twee extra fietsoversteken worden voorzien. Dat moet fietsers een betere aansluiting geven richting centrum en omliggende wijken.
Bruggen onder handen genomen.
Niet alleen de rijweg zelf, ook de twee belangrijke bruggen in de zone worden grondig aangepakt. De spoorwegbrug en de Denderbrug krijgen een nieuwe wegverharding en waterdichting. De Denderbrug wordt bovendien uitgerust met nieuwe leuningen en voegen, zodat ook de veiligheid en duurzaamheid op langere termijn verzekerd zijn.
Hinder en bereikbaarheid.
De bestaande omleidingen voor fietsers en gemotoriseerd verkeer blijven van kracht tijdens deze fase. Wel verandert de bereikbaarheid van de Centrumlaan en de bedrijven op de Elisabethlaan: zij blijven bereikbaar, maar enkel via de Leopoldlaan.
Deze gewijzigde verkeerssituatie zal aanhouden tot het einde van de werken, dat voorzien is voor december 2025.
Met deze ingrepen wil men de Elisabethlaan omvormen tot een moderne, veilige en vlot toegankelijke verkeersader die klaar is voor de toekomst.
