Energieproducent Aspiravi heeft een beroepschrift ingediend tegen de weigering van Vlaams minister Jo Brouns voor de bouw van een reuzenwindturbine ter hoogte van het nieuwe kerkhof en de E40 in Erpe, op de grens met Nieuwerkerken. Eerder hadden zowel het college van burgemeester en schepenen van Erpe-Mere als dat van de stad Aalst een negatief advies uitgebracht over de plannen van het energiebedrijf. “Wij blijven achter onze beslissing staan”, benadrukt de gemeente.
De aanvraag van Aspiravi dateert van midden februari, toen het bedrijf officieel een vergunning indiende om een windturbine naast de E40 en achter het nieuwe kerkhof van Erpe te bouwen. Het project stuitte vanaf het begin op hevig verzet van omwonenden. Meer dan 350 bezwaarschriften werden ingediend door buurtbewoners uit Erpe, die zich zorgen maakten over de impact van de turbine op hun leefomgeving.
Op 28 maart besprak het college van burgemeester en schepenen van Erpe-Mere de vergunningsaanvraag en besliste om het project negatief te adviseren, mede onder invloed van de massale bezwaren van inwoners. Ook het college van burgemeester en schepenen van de stad Aalst mengde zich in de discussie en diende op 14 maart een formeel bezwaarschrift in.
Vlaams minister Jo Brouns nam uiteindelijk het standpunt van beide gemeenten over en weigerde op 6 juni de vergunning voor de bouw van de windturbine. Het besluit van de minister werd destijds toegekend aan de bezwaren van de gemeenten en de inwoners, waarmee het project voorlopig van de baan leek.
Toch blijkt uit een verslag van het college van burgemeester en schepenen van Erpe-Mere van 16 september dat Aspiravi nu een beroepschrift heeft ingediend tegen de weigering van minister Brouns. Dit brengt de situatie opnieuw in beweging en zet buurtbewoners, die al maanden in onzekerheid leven, opnieuw onder druk.
De betrokken omwonenden reageren gefrustreerd en bezorgd. “Na enkele maanden worden de betrokken omwonenden opnieuw geconfronteerd met de aanslepende problematiek, de daaraan verbonden onzekerheid en de immense druk op de bedreigde woongemeenschappen. Het is om moedeloos van te worden”, klinkt het bij hen.
Schepen van Ruimtelijke Ordening, Tom Van Impe (CD&V), bevestigt het beroepschrift en benadrukt dat de gemeente vasthoudt aan haar eerdere standpunt. “Het klopt dat Aspiravi beroep heeft aangetekend tegen het besluit van de minister. We blijven echter bij onze beslissing die we eerder namen en zijn momenteel bezig juridisch advies in te winnen omtrent de situatie”, aldus Van Impe.
Het dossier rond de windturbine vormt zo een aanhoudende bron van discussie tussen het energiebedrijf, de overheid en de inwoners. Zowel de gemeenten als de buurtbewoners bereiden zich voor op de juridische procedure die nu volgt, terwijl de onzekerheid over het project de leefomgeving van velen opnieuw beïnvloedt. De komende maanden zullen uitwijzen of Aspiravi’s beroepschrift succes zal hebben of dat de weigering van minister Brouns definitief standhoudt.